مُهر ناقص استاندارد روی صورت‌های مالی بیمه

استاندارد IFRS در ایران به طور کامل اجرایی نمی‌شود و استاندارد ملی طراحی شده که البته برخی معتقدند اساس استانداردهای ملی با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر مُهر ناقص استاندارد روی صورت‌های مالی بیمه

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر با همکاری گروه تحلیلی سرمایه نگر، بحث ذخایر فنی و دخایر بیمه‌ای که در صورت‌های مالی محاسبه می‌شود، همیشه محل سوال بوده و یکی از نقاط فاقد شفاقیت است و به همین دلیل استاندارد ویژه (IFRS17) برای شرکت‌های بیمه تدوین شده است.

گزارشگری مالی شرکت‌های بیمه و بانک علاوه بر پیچیده بودن از شفافیت کاملی هم برخوردار نیست، تحلیل صورت‌های مالی برای هر کسی کار چندان آسانی نیست. از همین رو، در سال ۲۰۱۷ استاندارد IFRS17 را جهت اندازه گیری قراردادهای بیمه تدوین کردند تا شفافیت صورت‌های مالی این شرکت‌ها بیشتر شود. قرار است با یک سال تاخیر، از سال ۲۰۲۲ شرکت‌های بیمه این استاندارد جدید حسابداری را به کار بگیرند که به کارگیری الزام‌های مطرح شده در این استاندارد، باعث به وجود آمدن تغییرات قابل توجهی در عملیات بیمه‌گران می‌شود و داده‌ها و فرایندها به‌روز می‌شوند.

استاندارد IFRS در ایران به طور کامل اجرایی نمی‌شود و استاندارد ملی طراحی شده که البته برخی معتقدند اساس استانداردهای ملی با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد و فقط در بخش‌هایی مانند ارزش منصفانه و شناسایی ذخایر اختلاف وجود دارد.

استانداردهای جهانی را قابل اجرا شدن در ایران است؛ استانداردهایی که در دنیا تدوین می‌شوند به گونه‌ای چیده شده که شرکت‌ها در هر نقطه‌ای از جهان بتوانند خودرا با این استاندارد هماهنگ کنند.

اجرای کامل استانداردهای حسابرسی جهانی باید در دستور کار شرکت‌ها قرار گیرد و از این بابت که باعث ایجاد شفافیت در صورت‌های مالی می‌شود، مزایای خوبی با خود به‌همراه دارد.

استاندارد IFRS17 تمام فعالیت‌ها و روندها در خصوص صورت‌های مالی و ترازنامه را شفاف می‌کند و ساختار گزارشگری صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه را تغییر می‌دهد و می‌تواند ظرفیت‌های پنهان و آشکار شرکت‌ها را نمایان کند.

درشرایط تحریمی که با کشورهای خارجی هیچ ارتباطی نداریم، استانداردهای حسابرسی جهانی شاید خیلی جایگاه قابل توجهی نداشته باشند و شرکت‌ها هم خود را ملزم به رعایت این اصول ندانند اما اگر روزی تحریم‌ها برداشته شود، لازمه حضور در بازارهای مالی استفاده از زبان یکسان در انتقال اطلاعات است که این زبان یکسان همین استانداردهای بین‌المللی است.

سرمایه نگر

شرکت‌های بین‌المللی خارجی به راحتی در موقعیت رتبه‌بندی قرار می‌گیرند اما؛ در ایران وقتی نخواهیم خود را با استانداردهای جهانی مطابقت دهیم قطعا جایگاهی در رتبه‌بندی‌های جهانی نخواهیم داشت. شرکت‌های بیمه خارجی برای فعالیت با شرکت‌های بیمه داخلی نیازمند یکسری اطلاعات هستند که این اطلاعات را بدلیل بروز نبودن نمی‌توان در اختیار آن‌ها قرار داد و این مساله در آینده مشکل‌ساز خواهد شد.

صنعت بیمه می‌تواند خود را برای هماهنگ شدن با استانداردهای حسابرسی بین‌المللی آماده کند و یکی از مشکلات و ضعف‌های اصلی ساختار اقتصادی کشور این است که افراد خبره در جای خود قرار ندارند و نگاه مدیران اغلب کوتاه مدت است بنابراین به نظر می‌رسد تا زمانی‌که مدیران مجبور نشوند استانداردهای جهانی به طور کامل در ایران اجرا نمی‌شود.

بدلیل استانداردهای ضعیفی که در ایران اجرا می‌شود، ذخایر فنی و دخایر بیمه‌ای که در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه محاسبه می‌شود، همیشه محل سوال و یکی از نقاط فاقد شفاقیت است و هرکس به‌نوعی برای خود تفسیر جداگانه‌ای برای سرفصل‌هایی مثل ذخایر بیمه‌ای دارد و یک معیار و مسیر مشخص و واحدی وجود ندارد. از آنجایی که تحلیل شرکت‌های بیمه کار ساده ای نیست، خبرگان بازار سرمایه به صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه، جعبه سیاه می‌گویند به طور کلی IFRS جدید مقایسه پذیری و شفافیت شرکت‌های بیمه را افزایش می‌دهد.

در استانداردهای بین‌المللی به این موضوع پرداخته شده است و ضرروت دارد هر چه سریعتر در مسیر IFRS حرکت کنیم. مهم‌ترین دستاورد IFRS17 افزایش شفایت صورت‌های مالی است و می‌تواند به تغییر سطح شفافیت در مورد محرک‌های ایجادکننده سود منتج شود. در این صورت بدون شک سطح حقوق صاحبان سهام هم دست‌خوش تغییرات البته از جنس مثبت خواهد شد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها