به گزارش خبرنگاران علم و فناوری گزارش خبر ، همهگیری کووید-19 شرایطی بحرانی در سراسر جهان ایجاد کرده است. ترس از این بیماری اجتناب ناپذیر است و نیاز به کنترل و مدیریت دارد و در صورت عدم مدیریت میتواند اثرات مخرب فراوانی داشته باشد. مدیریت ترس برای دانشجویانی که در حال تحصیل و ارائه خدمات در مراکز مراقبتهای بهداشتی هستند، ضروری است، زیرا آنها در معرض خطر بیشتری برای بیماری کووید-19 هستند.
با توجه به اهمیت این مسئله؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با انجام یک طرح تحقیقاتی در سال 1400، ارتباط سواد سلامت و ترس از بیماری کووید-19 را مورد بررسی قرار دادند.
این مطالعه به صورت مقطعی بر روی 278 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت انجام شد و پژوهشگران دادههای موردنیاز تحقیق را به صورت آنلاین و از طریق دو پرسشنامه سنجش سواد سلامت جمعیت شهری ایران و ارزیابی ترس از کووید-19 جمعآوری کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد که «خواندن»، «ارزیابی»، «درک»، «دسترسی» و «تصمیمگیری»؛ پنج مولفه سواد سلامت هستند که هر یک از آنها همبستگی منفی و معناداری با نمره ترس از کووید19 دارند. به این صورت که با افزایش هر یک از این مولفهها، میزان ترس از بیماری کووید-19 کاهش پیدا میکند.
پژوهشگران این تحقیق بر اساس یافتههای بهدست آمده میگویند که تمرکز بر ارتقای سواد سلامت دانشجویان، میتواند به آنها کمک کند تا از اثرات منفی ترس از کووید-19 در امان بمانند و در نتیجه کیفیت زندگی آنها بهبود یابد.
این محققان معتقدند که کاهش ترس دانشجویان از کووید-19، باعث آرامش بیشتر آنها و افزایش کیفیت خدمات ارائه شده به بیماران در مراکز بهداشتی میشود.
نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «بررسی رابطهی سواد سلامت و ترس از بیماری کووید19 در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جیرفت در سال 1400» در پایگاه نتایج پژوهشهای سلامت کشور منتشر شده و میلاد دانشی از دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، مجری اصلی این طرح تحقیقاتی بوده است.