به گزارش خبر، اکبر حیدریان مدیرکل خانه ایثارگران استان تهران در یادداشتی ارسالی به پایگاه خبری گزارش خبر با موضوع "ترویج فرهنگ ایثار و شهادت؛ پایه های استوار امنیت کشور " آورده است:
امنیت یکی از زیربنائی ترین مقولات زندگی بشری است که بود و نبود آن تأثیری عمیق بر زندگی انسان دارد.
شناخت داشته ها، نداشته ها، علل شرایط امنیتی فعلی، قبلی، چگونگی تداوم آن، نقاط آسیب پذیر و بطور کلی نگاشتن طرح کلان امنیتی از ضرورت های یک کشور و جامعه توانمند است.
شناخت صحیح و دقیق فرصت ها و چالش های امنیتی، نه تنها بسترساز توسعه کشور خواهد شد، بلکه این مسئله خود بخش اصلی تدوین استراتژی توسعه است.
وجود و تداوم فرهنگ ایثار و شهادت، به معنای اصیل اسلامی در جامعه ایران، فرصتی اساسی و داشته ای برجسته است که خواسته یا ناخواسته، بسیاری از عرصه های کلان جامعه و خصوصاً روندهای امنیتی را تحت تأثیر قرار می دهد.
بر این اساس شناخت این توانمندی و فرصت های حاصل از آن بایستی بخش لاینفک تلاش های تدوین طرح های کلان اداره جامعه و خصوصاً تدوین رهنمون های عرصه امنیت ملی باشد.
واقعیت آن است که اغلب نگاشته های مربوط به ایثار و شهادت تحت تأثیر احساسات پاک و بجای نگارندگان آن، به توصیف زیبایی های معنوی و اخروی شهادت پرداخته و متأسفانه اغلب فاقد انباشتی جامع درخور و شایسته توان ایثار و شهادت است. به صورتی که نقش ایثار و شهادت در عرصه های مادی و معنوی کشور به گونه ای جامع بررسی نشده است.
با این حال نبایستی از نظر دور نداشت که بسیاری از سران و بزرگان کشور جملاتی در باب ایثار و شهادت داشته اند که می تواند مطلع شناخت نقش ایثار و شهادت در تمامی ابعاد مادی و معنوی جامعه (بصورت همزمان) باشد.
جایی که می فرمایند ملتی که شهادت دارد اسارت ندارد، شهدا مظهر اقتدارکشورند، هر شهید پرچم عزت و اقتدار کشور است.
ایثار و شهادت با تأثیر بر کدامین ابعاد و به چه صورت در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ایفای نقش میکند؟
شهیدان انقلاب اسلامی و همچنین جنگ تحمیلی با تبعیت از اصول الهی اسلامی، مفهوم ایثار و شهادت و ایده آن را عملیاتی کرده و به مصادیق بارز و برجسته این ایده امنیتی تبدیل شده اند.
ایثار و شهادت به عنوان ایده و راهنمای عملیاتی شده بوسیله شهدای انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در عصر دولت مدرن، با چالش بنیادی بر راه استیلای نظریه های غیر اسلامی امنیت، مطلع تدوین، و باز تعریف تئوری اسلامی امنیت شده و همچنین موجبات تقویت امنیت ج.ا.ا را نیز فراهم آورده است.
ایثار و شهادت به معنای گذشت آگاهانه از داشته های مادی و معنوی اعم از جان ومال است به گونه ای که این گذشت در راستای دستیابی به غایات اعلام شده الهی باشد.
این غایت می تواند دستیابی به امنیت به معنای اعلام شده آن در جهان بینی الهی_اسلامی باشد.
امنیت؛ به آن معنا که تأمین ابزارها و ملزومات اختیار و آگاهی انسانی در مسیر تأمین تمامی نیازهای دنیوی و اخروی، روحی و جسمی اش باشد.
در این عصر نیز جمهوری اسلامی به عنوان بستر و همچنین عین تداوم جهان بینی الهی و همچنین نگاه امنیتی آن عمل می کند.
بنابراین مادامی که جمهوری اسلامی بر اساس اصول اصیل اسلامی عمل می نماید و امنیت جامع و حقیقی انسان را فارغ از جهش های تصنعی هر عصر، به عنوان نیاز حقیقی انسان مطرح می نماید، پایدار است.
این در حالی است که کشور ما تجربه ایستادگی در مقابل امنیت های ناعادلانه و جزئی نگر داخلی و خارجی را دارد.
با توجه به نقش جهان بینی الهی در جمهوری اسلامی ایران و نیز حفظ آن به عنوان آخرین دستاورد مستقیم فرهنگ ایثار و شهادت در عصر مدرن و پست مدرن، جمهوری اسلامی ایران می تواند با مسئولیت پذیری در مقابل آرمانها و اهداف جهان بینی الهی و تأکید بر امنیت جامع و عادلانه به بخشی از هویت آن تبدیل شده و از داشته های آن بهره برداری کند.