دلایلی که جنس دست دوم را می توان خرید

اگر شما از آن دسته کسانی هستید که با خرید جنس دست‌دوم مخالفید و تلاش می‌کنید فقط «نو» خرید کنید و فکر می‌کنید اجناس دست دوم سالم و مناسب شما نیستند این گزارش را بخوانید.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر دلایلی که جنس دست دوم را می توان خرید

به گزارش خبرنگاران زندگی و سرگرمی گزارش خبر، خرید جنس دست‌دوم هرچقدر در دنیا زیاد و متداول باشد در کشور ما اصلا اینطور نیست. به طوری که خیلی از شخصیت‌های شناخته شده بدون آنکه سختشان شود و یا خجالت بکشند خیلی راحت می‌گویند که فلان وسیله را دست‌دوم خریده‌اند. حتی اگر فیلم‌های آموزش آشپزی غیر ایرانی را هم دیده باشید بسیاری از آشپزهای حرفه‌ای به راحتی می‌گویند که یک ظرف یا یک وسیله خاص را از یک دست‌دوم فروشی حتی در کشور دیگری غیر از خودشان خریده‌اند و یا اینکه یک وسیله فقط در دست دوم فروشی‌ها پیدا می‌شود. حتی یکی از نکات جالب این است که بسیاری از فعالان محیط‌زیست طرفدار پروپاقرص خرید وسیله‌های دست دوم و دست چندم هستند. آنها معتقدند خرید لوازم دست‌دوم سالم و کاربردی به تولید نشدن زباله و حیات زمین کمک شایانی می‌کند.

خرید دست‌دوم در کشور ما چندان باب نیست. به گونه‌ای که حتی جنس باز شده و بدون کارتن با قیمت کمتر سخت فروش می‌رود. اما باید گفت که در خرید دست‌دوم محاسنی وجود دارد که اگر همیشه به دنبال خرید جنس نو و آکبند باشید از آن محرومید. در این گزارش 6 مزیت خرید دست‌دوم را نوشته‌ایم

1/کیفیت بالاتر با قیمت کمتر

وقتی قصد خرید کالایی را داریم دنبال موردی هستیم که ماندگار باشد و مدت زمان بیشتری برایمان کار کند. در این میان همیشه اجناسی هم هستند که ارزان‌تر از کالای مورد نظر ما هستند، اما باید گفت که حتما ارزان‌تر هم ساخته می‌شوند و کیفیت چندان بالایی ندارند. به طوری که ممکن است بعد از خرید چند وقت بعد نیاز به تعمیر پیدا کنند یا زود خراب شوند و اگر این اتفاق بیفتد خرج اضافه‌تری را روی دستمان می‌گذارند.

باید واقع بین بود که برای خرید اجناس با کیفیت و مرغوب باید قیمت بیشتری هم پرداخت. اما ما همیشه انقدر پول نداریم که کالای مرغوب و با کیفیت‌مان را «نو» بخریم. اما اگر کمی از استاندارد ذهنی خودمان فاصله بگیریم و در نظر بگیریم که یک جنس با کیفیت و مرغوب حتی اگر دست‌اول هم نباشد به دلیل نوع ساخت خراب نشده و سالم مانده با دست‌دوم خریدن آن کنار می‌آییم.

باید گفت برخلاف آنچه که مردم تصور می‌کنند، خریدهای مادی سرمایه‌گذاری نیست. شما به محض آنکه کالایی را خریداری می‌کنید، هرلحظه که از آن می‌گذرد از ارزش مادی آن کاسته می‌شود و تنها این کالا زمانی دوباره ارزش پیدا می‌کند که بخواهید به کس دیگری که آن را نیاز دارد بفروشید وگرنه آن هیچوقت به قیمت پشت ویترین خود برنمی‌گردد. به طور مثال چرخ‌ خیاطی برندهای معتبر بسیاری اوقات به شکل دست دوم فروخته می‌شوند. به گونه‌ای که شاید یک چرخ خیاطی دست‌دوم صنعتی قیمتش از یک چرخ خیاطی عادی نو ارزانتر باشد. اما به مراتب ارزش بالاتری در کارکرد داشته باشد.

پس بدانید خرید یک جنس گرانقیمت مثل مبل، موبایل و بسیاری از اقلام مصرفی سرمایه‌گذاری نیست. سرمایه‌گذاری در خرید زمانی اتفاق می‌افتد که کالای خریداری شده توسط شما به مرور ارزش بیشتری پیدا کند.

اگرچه در چندسال اخیر قیمت همه چیز هر لحظه بالا رفته‌است و ممکن است مبلی که شما سال گذشته خریده‌اید الان سه برابر شده باشد اما به طور کلی خرید کالای مصرفی سرمایه‌گذاری نیست و می‌توانید با خرید دست دوم با کیفیت آن مدیریت مالی خوبی داشته باشید.

بدانید نو بودن یک کالا بعد از یکبار استفاده از بین می‌رود!

2/از کهنه‌ شدن نمی‌ترسید

لک شدن لباس‌‌های گرانقیمت کودک همیشه یکی از اعصاب خردی‌های والدین‌شان است. اما باید گفت کودکان قرار نیست از همان بچگی خود‌به‌خود بدانند که قاشق را چطوری دست بگیرند تا روی لباس‌شان نریزد. کودکان ممکن است همه چیز را کثیف کنند و یا هر اسباب‌بازی را خیلی زود خراب کنند. پس واقعا احتیاجی نیست که برخی چیزها را برایشان «نو» بخریم.

لباس‌های خواهر و برادر بزرگتر که سالم مانده‌اند و حتی در سطح نزدیک‌تر دوستان و اقوام نزدیک که برایشان کوچک شده و یا به هردلیلی نتوانسته‌اند از آنها زیاد استفاده کنند گزینه‌های خوبی هستند و می‌توان به قیمت پایین‌تری از آنها خرید و در خانه و هنگام خوردن غذا از آن استفاده کرد. فرش اتاق بچه‌ها هم یکی از اجناسی است که لازم نیست نو باشد به خصوص اینکه قرار است کلی روی آن ریخت و پاش شود.

اسباب‌بازی‌های دوست و آشنا هم که از سن‌شان گذشته‌است و دیگر نیازی به آنها ندارند هم گزینه بسیار مناسبی برای خرید دست دوم هستند. با این تفاوت که دیگر نگران کهنه‌ شدن و از شکل افتادن آنها نیستید. از طرفی خودتان هم می‌توانید بعد از استفاده آن را به کس دیگر بفروشید و یا ببخشید.

3/ترس از اولین ضربه و خراش وجود ندارد

همه ما هنگام خرید یک کالای نو به خصوص اگر گرانقیمت باشد مدام استرس این را داریم که نکند ضربه و یا خراشی روی آن ایجاد کنیم و آن را از حالت سالم و دست‌نخورده اولیه بیرون بیاوریم. کار حتی ممکن است به جایی برسد که از شدت این نگرانی قید استفاده از وسیله‌ای که خریده‌ایم را هم بزنیم و ترجیح بدهیم فقط در گوشه‌ای از خانه آن را نگهداری کنیم. به خصوص اینکه قیمت اجناس روز به روز هم بالا می‌رود.

خرید جنس دست‌دوم شما را از شر این اولین خراش ویرانگر نجات می‌دهد. به خصوص اگر فرزند کوچک دارید لحظه به لحظه باید منتظر یک خراش تازه باشید. پس چه خوب که اگر قصد خرید یک میز ناهارخوری، صندلی یا کمد اسباب‌بازی کودک و یا هرچیزی که احتمال می‌دهید کودکتان در همان ثانیه اول به آن آسیب می‌زند را دارید؛ دست دوم مرغوب با قیمتی خیلی پایین‌تر از نو بگیرید.

4/دست‌دوم‌هایی که نو هستند

ما در دنیایی زندگی می‌‌کنیم که هر لحظه یک مد تازه از راه می‌رسد و وسیله‌‌ای را که تا چند وقت پیش در بازار برای خودش یکه‌تازی می‌کرد را کنار می‌زند. چوب‌های سفید مبلمان جایگزین چوب‌قهوه‌ای ها می‌شوند. چوب‌های تیره جای خود را به چوب‌های روشن می‌دهند و هر لحظه چیز تازه‌ای به بازار می‌آید که چیزهای قبل را قدیمی می‌کند.

در این جهان افرادی هستند که اصرار دارند خودشان را با شرایط روز تطبیق بدهند و پی چیزهای تازه باشند. از این رو وسیله‌های قبل‌شان را که زمان زیادی هم از خرید آنها نگذشته می‌فروشند. از غلط یا درست بودن این کار توسط آنها بگذریم، این موضوع می‌تواند برای کسانی که پی خرید وسیله موردنیازشان هستند اما قیمت مناسب را پیدا نمی‌کنند، فرصت خوبی باشد. گاهی حتی اگر پول خرید جنس نو هم دارید این کار فرصتی برای پس‌انداز شماست. شما زندگی تازه‌ای به وسیله‌ای می‌بخشید که اگر نبودید ممکن بود دورانداخته شود. قرار هم نیست تغییر و تحولات مد و بازار هم تاثیر مستقیمی روی زندگی شما داشته باشد. وسیله را بچسبید!

5/وسایل دست‌دوم برای خودشان شخصیت دارند

اگر سری به مغازه‌ای دست‌دوم فروشی زده باشید، وسیله‌هایی را می‌بینید که شما را به کودکی‌هایتان می‌برد. وسیله‌هایی که یادآور یک دوره زمانی خاص و یا دارای قصه خاصی هستند. رادیوها و تلویزیون‌های قدیمی، بشقاب‌های گل‌سرخی و چندین و چند وسیله دیگر که کنار هم قرارگیری آن‌ها برای شما یادآور سبک خاصی از زندگی‌ست. زندگی که فقط از توی سمساری‌ها و دست‌دوم فروشی‌ها می‌توانید آن را بیابید. پس شاید سرزدن به یک مغازه دست‌دوم فروشی چیزهای خاصی را به شما یادآوری کند و یا حتی وسیله‌های خاصی را برای شما داشته باشد که در هیچ مغازه «نو» فروشی آن را پیدا نکنید و در صورت خرید آن وسیله هربار بعد از استفاده حس خوب نوستالژیکی را تجربه کنید. به خصوص در اجسام دکوراتیو این نوستالژی بیشتر خودش را نشان می‌دهد. پس اگر دنبال وسیله‌های دکوری برای خانه هستید سری به دست دوم فروشی‌ها بزنید.

6/از وسیله‌های دست‌دوم راحت‌تر دل می‌کنید

بسیاری از ما وقتی وسیله‌ای را خریداری می‌کنیم و به اندازه‌ای که برای ما کارکرد دارد از آن استفاده می‌کنیم دیگر توان دل‌کندن از آن را نداریم. چون می‌دانیم که زمانی برای آن هزینه زیادی پرداخت کردیم. به خصوص وسیله‌هایی که خیلی زود زمان استفاده از آن‌ها تمام می‌شوند. مثلا رورواک، کالسکه، کریر در وسایل کودکان و یا حتی میز تحریری که دیگر از آن استفاده نمی‌کنیم. اما همه آنها جای زندگی کردن ما را تنگ کرده‌اند و هربار این دوگانگی را داریم که چطور باید از دست آن‌ها خلاص شویم ولی دل اینکه آن‌ها را ببخشیم یا بفروشیم نداریم.

اما این موضوع برای وسیله‌های دست‌دوم به این شکل نیست. تجربه نشان داده‌است که ما از یک کالسکه دست‌دوم به اندازه زمان مفیدش استفاده می‌کنیم و خیلی راحت آن را دوباره برای فروش و یا بخشیدن به دیگران می‌گذاریم. برای همین آن را انبار نمی‌کنیم. پس اینجا دوباره یاد مزیت دست دوم خریدن می‌افتیم.


پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها