پدیده‌ این روزهای شبکه‌های اجتماعی

صداهایی که در کلاب‌هاوس به گوش می‌رسند

چند ماهی می‌شود که نام کلاب‌هاوس بر سر زبان‌ها افتاده، شبکه‌ای اجتماعی که می‌گویند در کمتر از یکسال بیش از ۱ میلیارد دلار ارزش پیدا کرده است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر صداهایی که در کلاب‌هاوس به گوش می‌رسند
خبرنگاران جامعه گزارش خبر: اگر هم اهل فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نباشید، احتمالا صحبت‌های اخیر ظریف در کلاب‌هاس به گوشتان رسیده است.

سلبریتی‌ها در آن حضور دارند، شبکه‌ای اجتماعی که برای پیوستن به آن نیاز به دعوتنامه دارید. در چین فیلتر شده است. نامش کلاب‌هاوس است و سرمایه‌گذاران از آینده و ارزش روزافزون آن خبر می‌دهند.

شبکه‌ای نوپا بر پایه صدا

از عمر شبکه اجتماعی کلاب‌هاوس نزدیک به یک سال می‌گذرد. در کلاب هاوس خبری از نوشته، عکس و ویدئو نیست. اینجا فقط صداست که آن‌ هم باقی نمی‌ماند. یعنی قرار نیست بدون رضایت مشارکت‌کنندگان در گفتگو صدا ضبط شود و حتی ممکن است محدودیت‌هایی برای خاطیان به همراه داشته باشد.

در اتاق‌های این شبکه صدامحور بحث‌های متنوعی در جریان است و در هر اتاق اداره‌کنندگان نشست هستند که تعیین می‌کنند چه کسی می‌تواند وارد بحث شود. در بسیاری موارد به روال گردهمایی‌ها عده‌ای سخنور هستند و بسیاری گوش به حرف‌های آن‌ها می‌سپارند.

این شبکه نوپا هنوز به بلوغ کامل نرسیده و نرم‌افزار آن فقط برای گوشی‌های آیفون در دسترس قرار گرفته است. حضور در آن نیز منوط به دعوتنامه است و با این وجود رشد کاربران آن در ماه‌های نخستین سال ۲۰۲۱ سیر صعودی شتابانی دارد.

راز محبوبیت کلاب‌هاوس

روهان ست و پل دیویدسون دو تن از کارآفرینان قدیمی سیلیکون‌ولی هستند که کلاب‌هاوس را راه انداختند. آن‌ها این برنامه را آخرین تلاش خود برای ساخت شبکه‌ای اجتماعی نامیده‌اند و امیدوارند که این بار تلاششان به چیزی ماندگار تبدیل شود.

جدای از ویژگی‌های نرم‌افزار، بیشتر محبوبیت کلاب‌هاوس و اقبال عمومی به آن مدیون حضور چهره‌های سرشناس یا همان سلبریتی‌ها است. اپرا وینفری، مارک زاکربرگ، بیل گیتس و البته ایلان ماسک با پیوستن به این شبکه اجتماعی خیلی از هواداران خود را به آن کشاندند و خیلی را کنجکاو حضور در آن کردند.

حتی گفته می‌شود که پس از حضور ایلان ماسک در کلاب‌هاوس بازار سیاهی برای دعوتنامه‌های آن شکل گرفت. در ایران هم اگر سری به سایت‌های خرید و فروش اینترنتی بزنید، حتما آگهی‌های فروش دعوتنامه کلاب‌هاوس را پیدا خواهید کرد.

آن‌طور که بلومبرگ گزارش کرده است، کاربران کلاب‌هاوس بر این عقیده هستند که در این شبکه ‌اجتماعی ارتباط با چهره‌های سرشناس نزدیک‌تر است و احساس دسترسی‌ داشتن به آن‌ها قوی‌تر.

مشکل همیشگی شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که برای کلاب‌هاوس در نظر می‌گیرند، صحبت‌ کردن راحت و آزادی بیان است. صحبت‌هایی که گاهی مشکلاتی هم به وجود آورده و شکایت‌های بسیاری از صحبت‌های یهودستیزانه، نژادپرستانه، صحبت‌های غیرعلمی و بی‌پایه درباره کرونا و موضوعات دیگر در اتاق‌های کلاب‌هاوس مطرح شده است.

حتی برخی باور دارند که محدودیت‌هایی که برای ضبط صدا در این شبکه اجتماعی در نظر گرفته شده، با سوءاستفاده می‌تواند برای انتشار دروغ و اطلاعات غلط مورد استفاده قرار گیرد.

البته این مشکلات مخصوص کلاب‌هاوس نیست و در تمام شبکه‌های اجتماعی کم و بیش وجود دارد. هر چند که در نهایت پایش و پردازش اطلاعات مبتنی بر متن ساده‌تر از آن چیزی است که مدیران کلاب‌هاوس با آن روبه‌رو هستند.

از کجا پول درمی‌آورد؟

آنطور که مشخص است تا اینجای کار از عمر کلاب‌هاوس پول سرمایه‌گذاران است که در آن خرج می‌شود، سرمایه‌گذارانی امیدوار که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار به آن آورده‌اند.

کمپانی برنامه‌هایی برای اضافه کردن گزینه‌هایی مثل حق عضویت، فروش بلیت و ایده‌هایی از این دست برای درآمدزایی در آینده دارد. ایده‌هایی استوار بر این پیش‌فرض که کاربران حاضرند برای دسترسی به محتوای موجود در کلاب‌هاوس پول بپردازند.

تازه‌ترین خبر این است که کلاب‌هاوس به تازگی گزینه پرداخت مستقیم را در نرم‌افزارش گنجانده تا کاربران در این محیط درآمدزایی کنند.

بر اساس برآوردهای کارشناسان ارزش این شبکه‌ اجتماعی اکنون به بیش از یک میلیارد دلار رسیده است و اگر اقبال به آن همین‌طور ادامه پیدا کند، بیشتر هم خواهد شد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها