دانشگاه سئوی ایران آموزش می دهد؛

افشای رازهای تولید محتوای جذاب و تخصصی برای افزایش تعامل با مخاطبان

تولید محتوای جذاب علاوه بر افزایش رتبه شما در نتایج گوگل، باعث افزایش مخاطبان و طرفداران واقعی سایت شما می شود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه

به گزارش خبرنگاران گروه علم و فناوری گزارش خبر، امروزه در وب فارسی، سایت های بسیار زیادی وجود دارند که به تولید محتوا روی آورده اند و اگر در حقشان اجهاف نکنیم، بسیاری از آنها محتوای بسیار مفیدی تولید می کنند.

حال این سؤال پیش میآید که ما برای رقابت با این رقیبان سرسخت باید چطور عمل کنیم؟؟ جواب این است: نوشتن و تولید محتوای جذاب.

همانطور که گفتیم تولید محتوای مفید در سطح وب فارسی بسیار زیاد است اما محتوایی که جای خالی آن به شدت در سایت ها حس میشود، محتوای جذاب است.

در بعضی از سایت ها، تولید این نوع محتوا کم و بیش اجرا میشود اما به دلیل درست اجرا نشدن، باعث ایجاد نتیجه مطلوبی نمیشود.

در ادامه این مقاله طریقه اصولی تولید محتوای جذاب را به شما می‌آموزیم، 5 نوع محتوای جذاب را معرفی می کنیم.

چگونه به تولید محتوای جذاب بپردازیم

در پایین، کارهایی که شما باید برای تولید محتوای جذاب انجام دهید را به صورت تیتر وار مینویسیم تا در زمان تولید محتوا بتوانید به راحتی این موارد را روی مقاله خود اجرا کنید.

1_ سوژه یابی

اگر این نکته را مهم ترین بخش در تولید محتوای جذاب ندانیم، مطمئنا یکی از مهم ترین قسمت ها برای تولید این نوع محتواست.
اگر شما تمامی فاکتور های تولید یک محتوای جذاب را در مقاله خود به خوبی پیاده کنید، اما سوژه خوبی برای نوشتن انتخاب نکرده باشید، محتوای شما بی ارزش است.

برای یافتن سوژه جذاب باید دو فاکتور را مدنظر داشته باشید:

سوژه شما ترند باشد

منظور از ترند بودن سوژه، پرمخاطب بودن آن است. اگر قرار است راجب موضوعی بنویسید قبل از آن چِک کنید و ببینید که مردم به آن اهمیت میدهند یا نه؟

تعداد سرچ آن را بسنجید و از محبوبیت آن مطمئن شوید.

برای آنالیز محبوبیت یک موضوع در دنیای وب، میتوانید از ابزار گوگل ترند استفاده کنید.

با استفاده از این ابزار میتوانید ببینید که محبوبیت سوژه شما در هفته، ماه و یا سال های گذشته چقدر بوده و در زمان حال و حتی آینده، روند محبوبیت آن سِیر نزولی دارد یا صعودی.

سوژه شما تکراری نباشد

از انتخاب سوژه هایی که همه به آن پرداخته اند بپرهیزید. در نزدیکی جام جهانی تقریبا نیمی از سایت های ایرانی، چه مرتبط و چه غیر مرتبط به این بازی ها میپردازند. اما چه تعداد از آن در جلو دید مخاطب قرار میگیرند؟

سعی کنید به سوژه های خاص بپردازید، نه سوژه ای که قبلا توسط بقیه انتخاب شده و دیگر جذابیت خاصی برای مخاطبان ندارد.

2_ انتخاب هدف تولید محتوا

پس از سوژه یابی شما باید به انتخاب کردن هدفتان از تولید این محتوا بپردازید.

از خود بپرسید چه هدفی برای تولید این محتوا دارید؟

آیا قرار است این محتوا در سرچ گوگل جایگاه بگیرد؟

پس باید کلمه کلیدی مقاله خود را با تمرکز هرچه تمام تر انتخاب کنید، همینطور در نوشتن مقاله باید دقت کنید چون احتمالا این اولین برخورد کاربر با سایت شماست و به خوبی در ذهنش ماندگار میشود.

اما شاید قرار است در یک مقاله جامع، به عنوان یک پیشنهاد به مخاطب نشان داده شود و مخاطب را وادار به کلیک و مطالعه کند؟
پس نگرانی بابت کلمه کلیدی نداریم اما باید به خوبی تمرکزمان را بر روی متن و بدنه مقاله بگذاریم تا مخاطب پس از خواندن آن احساس رضایت کند.

شاید اصلا قرار باشد این محتوا در بخش اعضای ویژه سایت شما قرار بگیرد و با پیشنهاد آن به کاربر، کاربر را راضی به پرداخت هزینه جهت عضویت در بخش اعضای ویژه سایتتان کنید.
در این حالت باید در انتخاب عنوان و عکس شاخصِ مقاله وسواس زیادی به خرج دهید، زیرا همین دو مورد سهم بسیار زیادی در تصمیم گیری مخاطب دارند.

3_ شناخت رفتار مخاطب

پس از سوژه یابی و انتخاب هدف مقاله، شما باید یک شناخت کلی بر روی مخاطبی که قرار است این محتوارا مطالعه کند داشته باشید و سپس اقدام به نوشتن محتوا کنید.
چطور مخاطب را شناسایی کنیم؟
از دو راه میتوان اغلب مخاطبان این مقاله را شناسایی کرد:

موضوع سایت شما

با توجه به موضوع سایت خود، مخاطبانتان را شناسایی کنید. اگر موضوع سایتتان سرگرمی است پس مخاطبان شما افرادی هستند که صرفا جهت پر کردن اوغات فراقت خود به شما سر میزنند.
اگر موضوع سایت شما خبری است پس مخاطبان احتمالا حوصله خواندن یک متن طولانی و بدون هیجان را ندارند.

موضوع مقاله

موضوع مقاله خود میتواند مشخص کننده مخاطبان مقاله باشد. البته پیشنهاد میشود که موضوع مقاله با موضوع کلی سایتتان در یک جهت باشد.

اما با توجه به ورودی های گوگل، زمانی که شما یک مقاله تخصصی مینویسید مطمئنا مخاطبان و اعضایی که از طریق جستجو در گوگل به آن میرسند، به دنبال همین موضوع هستند.

پس از اینکه مخاطب خود را شناسایی کردید. حالا باید فقط برای مخاطب خودتان بنویسید.

اگر مخاطبان شمابه دنبال سرگرمی هستند،

برای این دسته از مخاطبان زیبایی محتوا خیلی مهم است. سعی کنید از تصاویر زیاد و با کیفیت استفاده کنید. از نوشتن با لحن سنگین دوری کنید. میتوانید در قسمت هایی از مقاله کمی طنز نویسی کنید و مخاطب را از فضای خشک دور کنید.

در مقابل اگر مخاطبانتان افرادی علاقه مند به علم هستند، از کلی گویی بپرهیزید.

به جای تمرکز بر زیبا کردن مقاله، بر علمی بودن آن تمرکز کند. مطمئن باشید محتوایی که برای آنها مینویسید یک محتوا واقعا مفید است و هیچ غلطی، چه املایی و چه از نظر علمی در آن وجود ندارد.

سعی کنید از عکس های مربوط به متن مقاله در محتوا استفاده کنید و آمار و مستندات ارائه دهید.

استفاده از اینفوگرافیک، مخصوصا در این نوع محتوا به جذاب شدن آن کمک شایانی میکند.

4_ شناخت نیاز مخاطب

در نوشتن محتوای جذاب باید به خوبی به نیاز مخاطب بپردازید. مقاله های مشابه را بخوانید و هر سؤالی که برایتان پیش آمد را روی کاغذ یادداشت کنید.
اگر ممکن است این روند را به چند نفر از دوستان خود نیز پیشنهاد کنید. از آنها بخواهید هر سؤالی در حین خواندن مقاله های مشابه و یا دیدن موضوع مقاله برای آنها پیش آمده است را با شما در میان بگذارند.

حالا در حین نوشتن مقاله، سعی کنید در هر قسمت، یکی از آن سؤالها را در متن مقاله عنوان کنید و سپس یک جواب کامل و قانع کننده به آن بدهید.
شما باید مخاطب خود را بی نیاز از جستجوی دوباره در گوگل، جهت رسیدن به جوابِ سؤالهای موجود در ذهنش کنید.

5_ محتوای خود را ساختار بندی کنید

یک قلم و کاغذ در کنار دست خود بگذارید.

شروع کنید!!!

ابتدا یک عنوان بنویسید. نیاز نیست زیر آن متنی بنویسید، فقط در این مرحله میخواهیم یک نقشه ذهنی از چیزی که قرار است بنویسید داشته باشیم.

سعی کنید تمامی موضوعات مرتبطی را که میتوان در مورد آنها توصیحات کاملی ارائه کرد، به عنوان “زیر عنوان” یادداشت. نگران نباشید اگر زیر عنوان ها و موضوعاتِ مرتبطِ کمی به ذهن شما میرسد. در حین نوشتن مقاله ایده های بسیاری به ذهن شما خطور میکند که باعث طولانی و کامل شدن مقاله میشود.

نوشتن محتوای جذاب خود را شروع کنید

تا اینجا هرچه گفتیم در مورد قبل از نوشتن محتوای جذاب بود.از اینجا به بعد، نکات درمورد نوشتن محتوا است.

6_ عنوان نویسی جذاب

قبل از وارد شدن مخاطب به صفحه محتوای شما، مهم ترین چیزی که باعث جلب نظر آن میشود، عنوان مقاله است.

برای نوشتن عنوان جذاب فرمول های فراوانی داریم که تعدادی را در این قسمت برای شما بیان میکنیم و ما بقی را در مقاله عنوان نویسی جذاب برای شما مینویسیم.
اما قبل از آن، این نکته را به شما گوشزد میکنیم که در تمامی مقالات خود از نوشتن عنوان های جذاب استفاده نکنید. مطمئنا در سایت شما باید مقالاتی به عنوان های معمولی و رسمی وجود داشته باشد و نبود این مقالات ممکن است ساختار مقالات سایت شما را بهم بریزد.

وجود عدد در عنوان

اعداد در عنوان، باعث جلب توجه مخاطب میشود. در صورتی که عدد به علاوه یک موضوع ارزشمند را در عنوان خود بیاورید باعث چند برابر شدن نرخ کلیک (CTR) بر بروی آن میشوید.

جدا از بحث مخاطب پسند بودن این عنوان، گوگل مقالات لیستی را دوست دارد. با نوشتن یک عنوان به این صورت، میتوانید زیر عنوان های خود را در مقاله به صورت لیستی بیاورید و باعث راضیت گوگل شوید.
مثال:

7 روش برای خارج شدن از پنالتی گوگل

11 روش برای کاهش حجم ویدیو

4 روش مهم برای رسیدن به تناسب اندام

عنوان پرسشی

در عنوان خود مهم ترین سؤال مخاطب را پاسخ دهید.

به طور مثال شخصی به دنبال ایجاد یک فروشگاه اینترنتی است. با سرچ این کلمه در صفحه اول گوگل با 10 سایتی مواجه میشود که عنوان آن جملاتی شبیه طراحی سایت و طراحی فروشگاه اینترنتی است. اما یک عنوان با متن: “چطور در 5 روز یک فروشگاه اینترنتی داشته باشیم؟ ”

که دربردارنده جواب ذهن مشتری است، این مخاطب را به خود جذب می کند.

وجود کلمه های پرسشی چطور؟ چرا؟ چگونه و… میتواند به خوبی به شما در نوشتن این نوع عنوان ها کمک کند.

در نظر داشته باشید که وجود کلمات پرسشی در کنار اعداد و ارقام در جذب مخاطب برای مقاله شما، معجزه میکند.

مثال:

چطور در یک ماه 13 کیلو لاغر شویم

چگونه در 2 سال 200 میلیون ثروت کسب کردم

چرا باید به این 10 نکته توجه کنیم

وجود ضرورت در عنوان

وجود ضرورت باعث ایجاد یک حفره و ترس در ذهن مخاطب میشود و آن را مجاب به خواندن مقاله شما میکند.

کلمه “باید” و “نباید” از پر استفاده ترین کلمات در این نوع نوشتن عنوان هستند.

مثال:

نکاتی که باید قبل از ازدواج بخوانید

100 کتابی که باید قبل از مرگ مطالعه کنید

چرا نباید امسال به سوییس بروید

7_ نوشتن پاراگراف اول

پس از عنوان، نوبت به پارگراف اول مقاله میرسد.

پاراگراف اول مقاله باید یک خلاصه و نقشه از کل محتوای پیش روی کاربر باشد، کاربر باید با خواندن آن متوجه شود در ادامه قرار است چه محتوایی را مطالعه کند.

نکته مهم در نوشتن پاراگراف اول، این است که شما باید بتوانید یک پاراگراف بسیار جذاب بنویسید و مخاطب را مجاب به خواندن کل مقاله کنید.
برای نوشتن این پاراگراف به این نکات توجه کنید:

پاراگراف اول در محتوا باید یک چکیده از کل مطلب باشد.

سعی کنید در پاراگراف اول، از قسمت های مهم محتوا صحبت کنید و به قسمت های کم ارزش نپردازید.

چیزی درمورد مطالب جزیی در پاراگراف اول ننویسید.

پاراگراف اول در بهترین حالت 100 کلمه است.

تا الآن شما محتوای خود را پِی ریزی کرده اید. شاید بتوان گفت مهم ترین قسمت های کار را انجام داده اید.

اما این به آن معنا نیست که از اینجا به بعد نباید به کیفیت مقاله خود اهمیت بدهید.

در ادامه نکاتی را برای شما بیان میکنیم که باید برای تولید محتوای جذاب به آنها اهمیت دهید.

نکات مهم در تولید محتوای جذاب

با رعایت این نکات در محتواهای خود، از خسته کننده شدن آنها جلوگیری و به تولید محتوای جذاب بپردازید.

8_ متن را خُرد کنید

محتوای جذاب محتوایی است که مخاطب را خسته نکند. برای نوشتن محتوای جذاب باید متن مقاله خود را به قسمت های زیادی خرد کنید و برای هرقسمت یک تیتر انتخاب کنید (تگ های H).

به صورت استاندارد باید زیرِ هر تیتر حداقل 100 و حداکثر 300 کلمه متن بنویسید و سپس به زیر عنوان و متن بعدی بپردازید.

9_ بین اطلاعات خود اولویت بندی کنید

شما باید توانایی این را داشته باشید که زیرعنوان ها در متن خود را اولویت بندی کنید. سپس به ترتیب اهمیت از بالا آنها را در متن مقاله خود بچینید.

در صورتی که زیرعنوان های خود به صورت نامرتب در متن بچینید باعث میشود محتوا در ذهن مخاطب، یک محتوای نامفید در نظر گرفته شود و باعث ترک صفحه از سمت او شود.

10_ ساده بنویسید

نوشتن کلمات تخصصی و اصطلاحا “قلمبه سلمبه” باعث افزایش سطح دانش شما در ذهن مخاطب نمیشود. بلکه فقط با سردرگم کردن مخاطب باعث ترک زود هنگام صفحه میشود.

مخاطبان وقت جستجو برای رسیدن به معانی این کلمات را ندارند. پس تا جای ممکن از عبارات و کلمات ساده استفاده کنید.

همینطور از نوشتن متن رسمی و خشک دوری کنید.

11_ زیبایی محتوا

زیبایی محتوای شما به موارد زیادی اهمیت دارد که در پایین به آنها میپردازیم

به خوانایی محتوا اهمیت دهید

منظور از خوانایی متن، نحوه چیدمان پاراگراف ها و خط ها در کنار همدیگر است.

پاراگراف های شما نباید از 4 جمله بیشتر شود و پس از آن باید با ایجاد یک شکست (فاصله به خط بعدی)، به ایجاد پاراگراف بعدی بپردازید.

در متن خود به خوبی از شکست ها و نیم شکست ها استفاده کنید.

استفاده از عکس

عکس در تولید محتوای جذاب بسیار اهمیت دارد. وجود عکس در محتوا باعث زیبایی بصری محتوایتان میشود. علاوه برآن وجود اینفوگرافیک و عکس های ارائه دهنده آمار و ارقام در مقاله شما باعث افزایشِ اعتبار محتوا و حتی سایت شما میشود.

بهتر است از عکس های کپی استفاده نکنید.

در انتخاب عکس شاخص محتوای خود دقت زیادی به خرج دهید.

متن های رنگی

“هایلایت” کردن متن مقاله یکی دیگر از راه های جلب نظر مخاطب در قسمت های مهم محتوا است، اما فقط در قسمت های پراهمیت محتوا.

استفاده افراطی از رنگ های مختلف در متن و یا دادن حالت های مختلف به متن مقاله، نه تنها باعث زیبایی مقاله شما نمیشود، بلکه ممکن است مخاطب را در خواندن مقاله گمراه کند.

12_ مالتی مدیا

منظور از مالتی مدیا (MULTI MEDIA) در تولید محتوای جذاب، صوت و ویدیو است.
در آموزش سئو داخلی گفته شد که وجود صوت و ویدیو در محتوا علاوه بر افزایش رتبه سئو مقاله شما از راه های مستقیم و غیر مستقیم، باعث سرگرم شدن مخاطب میشود و محتوای شما را به یک محتوای دوست داشتنی تبدیل میکند.

در انتخاب مالتی مدیا در محتوای خود دقت کنید. چه از نظر کیفیت و چه از نظر مرتبط بودن با محتوا.

13_ لینک های داخلی

اگر شما توانسته باشید یک محتوای جذاب برای مخاطب خود تولید کنید، مخاطب در متن غرق در متن میشود و این بهترین فرصت است تا از او برای خواندن مقالات دیگر سایت نیز دعوت کنیم.
برای این کار شما باید به خوبی تکنیک لینک سازی داخلی سایت را اجرا کنید.
دقت کنید که باید بین محتوای در حال مطالعه و محتواهای پیشنهادی ارتباط معنایی خوبی وجود داشته باشد.

14_ نتیجه گیری در نوشتن محتوا

نتیجه گیری در انتهای مقاله بهتر است با یک مرور کلی از روی متن مقاله همراه باشد. همیشه در تولید محتوای متنی خود، این نکته را در نظر داشته باشید که مخاطبان سایت شما تمامی متن مقاله را مطالعه نمیکنند.
خیلی از مخاطبان فقط یک نگاه گذرا به عنوان ها، پاراگراف های کوتاه، عکس ها و نتیجه گیری مقاله شما میکنند و در صورتی که هیچکدام نظرشان را جلب نکند، از صفحه خارج میشوند.
پس در نوشتن عنوان و زیر عنوان ها و همینطور نتیجه گیری در مقاله دقت کافی به خرج دهید.

نظرات شما ( 1 نظر )

سارا
بسیارعالی 💯

    پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

    بارسانه های گزارش خبر

    با رسانه ها

    تیم خبری گزارش خبر

    گروه حفاظتی پاس

    روابط عمومی گروه پاس

    تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

    سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

    سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

    برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

    گروه پیشرانان پیشرفت ایران

    گروه پیشرانان پیشرفت ایران

    بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

    دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

    دبستان نهال اندیشه

    آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

    آهن و فولاد غدیر ایرانیان

    آهن و فولاد غدیر ایرانیان

    تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

    آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

    آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

    آموزش تخصصی دوره های حسابداری

    شرکت تجلی معادن و فلزات

    تجلی توسعه معادن و فلزات

    نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

    رپورتاژ آگهی تریبون

    تریبون

    انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

    مجله خبری گفتمان یزد

    مجله خبری گفتمان یزد

    رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

    روابط عمومی بانک آینده

    روابط عمومی بانک آینده

    بانک پیشرو در اقتصاد کشور

    گروه سرمایه گذاری غدیر

    گروه سرمایه گذاری غدیر

    بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

    سرآمد نوین

    سرآمد نوین

    پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

    وکیل اول

    وکیل اول

    پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

    بانک قرض الحسنه مهر ایران

    بانک قرض الحسنه مهر ایران

    تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

    صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

    صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

    اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

    دانشگاه سئوی ایران

    دانشگاه سئوی ایران

    مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

    پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

    پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

    شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

    پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

    پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

    جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

    پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

    زهره کرمعلی

    زهره کرمعلی

    فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

    احمد باقری

    احمد باقری

    مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

    میلاد فرخ پور

    میلاد فرخ پور

    فعال حوزه انفورماتیک

    عباس ستایش گو

    عباس ستایش گو

    فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

    صدیقه طباطبایی

    صدیقه طباطبایی

    خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

    مهدی آشتیانی فرد

    مهدی آشتیانی فرد

    خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

    محمد تقی ناصریراد

    محمد ناصریراد

    فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

    وحید حاج سعیدی

    وحید حاج سعیدی

    فعال رسانه ای در استان گلستان

    نورالله رنجبر

    نورالله رنجبر

    مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

    ناهید مظفری

    ناهید مظفری

    مشاور رسانه ای در استان یزد

    محمود صابری زاده

    محمود صابری زاده

    مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها