استرس و امید؛ حال و هوای این روزهای کنکوری‌ها

یک روز برای اتمام دغدغه

کمتر از یک روز به برگزاری مرحله اول آزمون سراسری سال 1403 زمان باقی است و فضای ذهنی داوطلبان آمیخته با امیدواری به کسب نتایج دلخواه و البته استرس و اضطراب است.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر یک روز برای اتمام دغدغه

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، کمتر از یک روز به برگزاری مرحله اول آزمون سراسری سال 1403 زمان باقی است و فضای ذهنی داوطلبان آمیخته با امیدواری به کسب نتایج دلخواه و البته استرس و اضطراب است.

ماراتن کنکور در بافق همراه با سراسر کشور یک روز دیگریعنی 6 و 7 اردیبهشت برگزار می شود و حدود 274 نفر داوطلب بافقی اندوخته های علمی خود را به محک این آزمون می برند.

به طور حتم آن گروه از داوطلبانی که با هدف مشخص، دو تا سه سال پایانی دوره تحصیلی خود را با برنامه ریزی برای قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر خود گذرانده اند، باید منتظر کسب نتایج بهتری نسبت به آن دسته از دانش آموزانی باشند که مدت کمتری به مرور دروس و کسب مهارت تست زنی صرف کرده اند. به هر روی، گذر از سد کنکور برای ادامه مسیر زندگی داوطلبان کنکورمهم به شمار می آید.

در سال های اخیر کارشناسان آموزش و روانشناسان بسیار بر این جمله که «کنکور تعیین کننده اصلی مسیر زندگی نیست» تاکید کرده اند. خانواده ها نیز دریافته اند کنکور و پذیرش در دانشگاه تنها راه خوشبختی و سعادتمندی فرزندانشان نیست.

با وجود این، هنوز برگزاری و شرکت در کنکور و پذیرش در دانشگاه برای بسیاری از خانواده ها و افراد، مرحله مهمی از زندگی محسوب می شود که نقش تعیین کننده ای در مسیر شغلی، اقتصادی و حتی ازدواج به شمار می رود.

تنها یک روزبه برگزاری مرحله اول آزمون سراسری 1403 باقی مانده است. برای اطلاع از حال و هوای داوطلبان کنکور در چند روز مانده به برگزاری آن با چند دانش آموز به گفت وگو نشسته ایم؛ توکل بر خدا می کنند و ضمن امیدواری به نتیجه آزمون می گویند اضطراب دارند و احساس می کنند بسیاری از مواردی که بارها مرور کرده اند گاهی از ذهن شان پاک می شود. امید دارند که نتیجه زحمات خود را ببینند اما استرس نیز تا روز برگزاری آزمون آنان را رها نمی کند.

کنکور مساوی استرس

مریم حسینی دانش آموز رشته تجربی است. برای قبولی در یکی از رشته های زیر مجموعه پزشکی و پیراپزشکی تلاش می کند.

وی درباره احساس خود به خبرنگار ایسنا گفت: استرس زیادی دارم البته می دانم که تمام تلاش خود را کرده و مطمئن هستم که در یکی از رشته های مورد نظرم قبول می شوم اما از اینکه زمان باقی مانده برایم زودتر از معمول در حال گذر است، استرس بیشتری می گیرم.

وی افزود: اولین انتخاب من به طور حتم قبولی در دانشگاه های سراسری و مراکز آموزش عالی زیر مجموعه آنها است اما اگر دانشگاه آزاد اسلامی هم قبول شوم باز هم خوشحال می شوم زیرا معتقدم که مهم کسب مهارت و دانش است که بستگی به خود فرد دارد.

اگر در کنکور قبول نشوم، اهمیتی ندارد

علی میرزایی نیز در رشته ریاضی درس می خواند. رشته مهندسی برق را دوست دارد و این رشته را به صورت تجربی در سال های اخیر آموخته است.

وی گفت: آرزوی من این است که رشته برق را به صورت علمی و دانشگاهی در دانشگاه بگذرانم و مدرک کسب کنم اما اگر هم قبول نشوم مهم نیست چرا که من تا اندازه زیادی مهارت تجربی در این رشته و کاربرد آن در بخش های صنعتی و حتی خانگی کسب کرده ام.

برای وکیل شدن بسیار تلاش کرده ام

مریم غفاری داوطلب گروه آزمایشی علوم انسانی در کنکور است. وی گفت: دو سال است که در یک موسسه کنکور ثبت نام کرده ام و علاقه زیادی به وکالت دارم و حتماً باید در این رشته آن هم در یک دانشگاه رده بالا قبول شوم. در غیر این صورت شکست می خورم و از ادامه راه ناامید می شوم.

اوبا اشاره به ظرفیت بالای دانشگاه آزاد و احتمال بالای قبولی درصد بالایی از داوطلبان کنکور گفت: درست است که در هر صورت امکان بالای قبولی در یکی از دانشگاه ها را در رشته حقوق دارم اما مورد نظر من تحصیل در یک دانشگاه خوب است و اگر حد نصاب لازم را کسب نکنم، بسیار ناراحت می شوم.

وی همچنین از استرس بالای خود سخن گفت و ادامه داد: دو سال تمام است که تنها به یک رشته و یک دانشگاه فکر می کنم این مساله باعث استرس بالایی در من شده است که البته مشاور تحصیلی ام تا اندازه ای توانست از استرس من کم کند اما باید صبر کنم تا روز آزمون. امیدوارم خداوند کمک کند و نتیجه زحماتم را ببینم و پدر و مادرم را سربلند کنم.

کلاس کنکور نرفتم

رامین شکرابی نیز داوطلب گروه آزمایشی هنر است. یک سال گذشته را روزانه ۶ تا ۷ ساعت مطالعه کرده و سال دومی است که در آزمون سراسری شرکت می کند. علاقه به تئاتر و بازیگری دارد.

رامین گفت: هر چند سال که پشت کنکور بمانم مهم نیست. باید در رشته مورد نظرم در دانشگاه هنرهای زیبا قبول شوم.

کلاس های کنکور را قبول ندارم اما در دو سال گذشته برخی آزمون های آزمایشی را شرکت کرده ام تا خود را محک بزنم.

وی افزود: رتبه های امسالم در آزمون های آزمایشی نسبت به سال گذشته بهتر بود چرا که تلاش بیشتری کردم و امسال جدیت و عزم بیشتری برای قبولی در رشته مورد علاقه ام دارم. ضمن اینکه استرس زیادی هم دارم.

وی با اشاره به تلاش و همگامی خانواده خود در آرام نگاه داشتن فضای خانه برای تمرکز وی، عنوان کرد: به نظرم خانواده نقش موثری در احساس و میزان اضطراب داوطلبان کنکور دارند.

وی ادامه داد: آنها هم می توانند آرامش دهند و هم اعتماد به نفس، برای اینکه آنچه تا الان خوانده ام به درستی به ذهن بسپارم و سر جلسه کنکور استفاده کنم.

سید سامان حسینی یکی دیگر از داوطلبان کنکور می‌گوید: کنکور مانند یک جنگ است که باید بر سر یک رتبه و یک رشته بجنگی. روزانه 9 تا 10 ساعت درس می‌خوانم، در مدرسه پایگاه داریم اما من خواندن در خانه را ترجیح میدهم چون فضای خانه ارامش بهتر و بیشتری دارد .

داوطلب دیگری می‌گوید: به کلاس آموزشی نمی‌روم و روزانه 6 تا 7 ساعت در منزل درس میخوانم و در آزمون‌های آزمایشی نیز شرکت می‌کند.

این داوطلب کنکور سراسری به کمک‌های خانواده‌اش در این روزها اشاره می‌کند و می‌گوید: همیشه خانواده دوستانم کمکم کردند و از لحاظ روحی و دور شدن از استرس بسیار تاثیر گذار هستند.

یکی دیگر از داوطلبان کنکور سراسری رفتن به کتابخانه را نوعی اتلاف وقت می‌داند و می‌گوید: با وجود رخ دادن اتفاق ناگوار در زندگی‌ام خانواده کاملا مرا مورد حمایت قرار دادند، محیط خانه آرام است و نیازی نیست که برای درس خواندن به کتابخانه بروم، وقت رفت و آمد به کتابخانه را صرف درس خواندن می‌کنم.

این داوطلب کنکور سراسری امیدوار است که رتبه دو رقمی را کسب کند و می‌گوید قصد دارم با قبول شدن در کنکور آینده روشنی را برای خود رقم بزنم و با انتخاب یک شغل خوب بتوانم به مردم خدمت کنم.

استرس و توکل بر خدا؛ جمله مشترکی است که در کلام بسیاری از داوطلبان کنکور به چشم می خورد. چه آنان که تلاش زیادی داشته و چه آنان که آزمون سراسری را چندان مهم و جدی تلقی نمی کنند.

«کنکور پایان راه نیست»، «کنکور تنها راه موفقیت نیست»، «غول کنکور را از بین ببریم». از این دست جمله ها در سال های اخیر بیشتر به گوشمان می خورد.

نیازسنجی، آمار و گزارش ها نیز از تربیت نیروهای متخصص به تعداد کافی و حتی بیشتر از حدنصاب در برخی رشته ها حکایت دارد.

همچنین، از طرفی مسئولان و کارشناسان بارها بر نیاز کشور به ویژه در حوزه های تولیدی و صنعتی به افراد ماهر و مهارت دیده تاکید کرده اند.

اینها را کنار هم که می گذاریم نتیجه این می‌شود که تنها تحصیل و یادگیری تخصص به شیوه نظری و دریافت مدرک برای حرکت کشور در مسیر توسعه پایدار کافی نیست بلکه تربیت نیروهای ماهر و متخصص نکته مهمی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

خروجی دانشگاه ها تنها افراد مدرک به دستی است که به فرض آماده بودن فرصت های شغلی، توانمندی های لازم برای ورود به بازار اشتغال را ندارند.

اکنون زمان آن فرا رسیده است که مهارت افزایی و پرورش استعداد که تا پیش از این، نکته کم اهمیتی در جامعه تلقی می شد، جای خود را میان موارد تربیتی و آموزشی خانواده باز کرده و خانواده ها فرزندان خود را از سنین کودکی در مسیر آموزش رشته های مهارتی، فنی و تخصصی مهم و مورد نیاز کشور قرار دهند.

در این صورت جوانان پس از اتمام دوره تحصیلی خود ضمن اینکه مهارتی در حوزه های علاقه مندی و استعداد خود کسب کرده اند، حتی به فرض نگذراندن دوره های آموزش عالی رشته مربوط با تکیه بر مهارت خود امکان بیشتری برای ورود به بازار اشتغال دارند.

مرحله اول آزمون سراسری سال 1403 روزهای پنجشنبه و جمعه 6 و 7 اردیبهشت برگزار میشود.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها