استاندار فارس:

اولویت در احیای تالاب های بختگان و پریشان

شانزدهمین نشست ستاد احیای تالاب های استان فارس با محوریت احیای دو تالاب پریشان و بختگان با حضور استاندار فارس، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس و سازمان ها و نهادهای مسوول برگزار شد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر اولویت در احیای تالاب های بختگان و پریشان

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در این نشست با اشاره به این که احیای تالاب های پریشان و بختگان اهمیت فراوان برای سالم زیستن مردم دارد، اظهار داشت: خشکی این دو تالاب اثر ناخوشایندی بر سلامت مردم و جوامع ساکن پیرامون این دو تالاب دارد، ایجاد ریزگردهای ناشی از خشک شدن این دو تالاب سلامت مردم را تهدید می کند، از این رو با حساسیت احیای این دو تالاب دنبال می شود.

استاندار فارس بر لزوم پیگیری جدی محیط زیست، آب منطقه ای و جهاد کشاورزی که مسوولیت مستقیم در احیای این دو تالاب دارند تاکید کرد و با اظهار امیدواری نسبت به این که اقدامات انجام شده برای احیای دو تالاب بختگان و پریشان موثر است، افزود: در حوضه آبریز این دو تالاب آبیاری تحت فشار ترویج می شود، چاه های غیر مجاز پلمب می شوند، اصلاح الگوی کشت ترویج می شود و آبخیزداری در جوار این دو تالاب هم شتاب می گیرد.

استاندار فارس ادامه داد: امید است با پرداخت زکات از سوی کشاورزان به عنوان شکرانه بارندگی های مناسب امسال، شاهد بارندگی بیشتر در حوضه آبریز این دو تالاب باشیم، از جمله برنامه های پیشنهاد شده، شتاب بخشی به انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان است که انجام خواهد شد در عین حال تاکید شده است که به ازای استفاده ای که کشاورزان از این آب می کنند، چاه های غیر مجاز حاشیه این تالاب باید بسته شود.

عطا پورشیرزاد، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس نیز در این نشست با تقدیر از حمایت های استاندار فارس و اقداماتی که سازمان های مسوول انجام داده اند، تاکید کرد: دو تالاب بختگان و پریشان کاملا خشک هستند و آبی ندارند و این معضل بزرگی است که می تواند برای ساکنان جوامع محلی و روستاهای حاشیه این دو تالاب مشکل ایجاد کند.

پورشیرزاد با بیان برخی از مخاطرات خشکی تالاب های یاد شده، افزود: بر اساس مطالعات انجام شده تالاب پریشان، ١۵ متر افت آب دارد و ١٢٠٠ چاه در اطراف این تالاب حفر شده که ٣٠ درصد آن غیر مجاز است، این مسایل در کاهش تراز آب تالاب پریشان بسیار موثر است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس اضافه کرد: در حاشیه بختگان هم ٢٠ هزار چاه وجود دارد که ٣٠ درصد آن غیر مجاز است، همین برداشت های غیر مجاز باعث خشکی تالاب ها شده است، تالاب های خشک بستری برای ایجاد ریز گردهای مخرب است و سلامت شهروندان را تهدید می کند، ٧ شهرستان همسایه تالاب بختگان هستند که در معرض این ریز گردها قرار دارند.

سیاوش بدری، مدیر عامل آب منطقه ای استان فارس نیز در این نشست با اشاره به وظایف تکلیف شده برای احیای این دو تالاب گفت: وزارت نیرو دو تکلیف برای نصب کنتور هوشمند و پر کردن چاه های غیر مجاز در دستور دارد، برای نصب کنتورها اقدامات مناسبی انجام شده است، دو تفاهم نامه با شرکت صاایران و آستان قدس رضوی برای نصب کنتورهای هوشمند منعقد شده و کار تولید و نصب کنتورها به خوبی پیش می رود، امسال پیشرف کاری بهتری داریم و نگرانی نسبت به نصب کنتور وجود ندارد.

بدری ادامه داد: پر کردن چاه ها یک فرایند بین دستگاهی است، فرمانداران، دستگاه قضایی و انتظامی هم پای کار هستند و ما مکلف به پر کردن این چاه های غیر مجاز هستیم، نظارت ها خوب بوده و برای پر کردن چاه های غیر مجاز باید همکاری بین دستگاهی بیشتری شکل گیرد.

مدیر عامل آب منطقه ای استان فارس اضافه کرد: نظارت بر برداشت بی رویه چاه های مجاز هم تحت کنترل است و با ابزارهایی که وجود دارد به صورت لحظه ای و تجمعی اضافه برداشت این چاه ها هم پایش می شود. یک برنامه ۵ ساله تصویب شده که در این برنامه ۵ ساله چاه های مجاز به کنتور هوشمند مجهز می شوند، یک و نیم سال از این برنامه سپری شده و پیشرفت کار مطلوب بوده است.

مجتبی دهقان پور، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز بر لزوم به کار گیری ابزارهای ساختارمند برای احیای تالاب ها تاکید کرد و گفت: ١٠ شهرستان استان فارس در حوضه آبریز دو تالاب پریشان و بختگان قرار دارند و حدود ۴٠٠ هزار هکتار اراضی کشاورزی در حوضه آبریز این دو تالاب شناسایی شده است.

وی با بیان این که یکی از راهکارهای احیای تالاب ها رعایت الگوی کشت است اضافه کرد: الگوی کشت تدوین شده و باید کشاورزان آن را اجرا کنند، قانون باید بر رعایت الگوی کشت نظارت کند، بازدارندگی الگوی کشت هنوز جای کار دارد و باید با دقت نظر بیشتری این الگو رعایت شود.

دهقان پور افزود: برای حفاظت از منابع آبی حوضه بختگان و تالاب پریشان با اقدامات ساختاری و احداث سامانه های نوین آبیاری سعی در پایش مصرف آب کشاورزی بوده است، برای کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری اقدامات مناسبی انجام شده که از جمله این اقدامات افزایش مشارکت و فرهنگ سازی و ارتباط با سایر ذینفعان است.

وی افزود: یکی از فعالیت ها در اقدامات سازه ای در شهرستان های مرتبط این است که بالغ بر یک هزار و ۴٠٠ هکتار سامانه نوین آبیاری احداث شده که تاثیربسزایی در افزایش بهره وری دارد. مشارکت جوامع محلی هم برای حفاظت از تالاب مناسب بوده است، تقویت معیشت جوامع محلی هم دیده شده و از صندوق خرد حمایت از زنان روستایی به عنوان یکی از پایه های معیشت روستایی استفاده کردیم و با تقویت مشاغل سعی در کاهش فشار بر بخش کشاورزی داشته ایم، مشاغلی که وابستگی کمتری به تالاب ها دارد نیز تقویت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، خاطر نشان کرد: توسعه کشت کم آب بر و گیاهان دارویی هم دیده شده است، کشت گلرنگ و آنغوزه بسیار ترویج شده و مورد استقبال قرار گرفته است، روش های کشت هم تغییر کرده و تکنیک های آبیاری مدرن ترویج شده است، ١۶ روستا در حاشیه این تالاب ها مورد بازبینی قرار گرفته و ٢١٠٠ نفر روز آموزش به جوامع محلی داده شده است.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها