معرفی انواع تخته سه لا | کدام یک بهتر است

اگر به محیط پیرامون خود نگاه کنید، می‌بینید که تقریباً اکثر وسایل چوبی که در اطراف شما وجود دارند، با استفاده از تخته سه لا تولید شده اند. این مسئله باعث شده تا تخته سه لا تبدیل به یکی از محبوب‌ترین چوب‌هایی شود که به مراتب توسط طراحان داخلی، معماران و صاحبان خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر معرفی انواع تخته سه لا | کدام یک بهتر است

به گزارش خبر، اگر به محیط پیرامون خود نگاه کنید، می‌بینید که تقریباً اکثر وسایل چوبی که در اطراف شما وجود دارند، با استفاده از تخته سه لا تولید شده اند. این مسئله باعث شده تا تخته سه لا تبدیل به یکی از محبوب‌ترین چوب‌هایی شود که به مراتب توسط طراحان داخلی، معماران و صاحبان خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به صورت کلی، این تخته‌ها برای ساختمان سازی، ایجاد مبلمان، تولید کابینت و... بکار برده می‌شود. البته، باید به این نکته توجه داشته باشید که تخته سه لا دارای انواع مختلفی است که هر یک ویژگی‌ها و مزایا مختلفی دارند. اگر قصد دارید تا دید کاملی در مورد انواع مختلف تخته سه لا به دست بیاورید، با ما همراه باشید تا در این مقاله نگاهی به هر یک از تخته‌ سه لایه های موجود در بازار انداخته و شما را با این دسته از محصولات آشنا کنیم.

تخته سه لایه چیست؟

اگر بخواهیم شما را با مفهوم تخته سه لایه آشنا کنیم، باید گفت که این دسته از محصولات یکی از انواع تخته‌های چند لایه یا همان پلای وود می باشند. تخته سه لایه، حاصل اتصال چندین لایه چوب یا تخته نازک است که با استفاده از چسب ضد آب به یک دیگر متصل و در ابعاد مختلف تولید می شوند.

به صورت کلی، این تخته‌های چوبی به نحوی هستند که برای ساخت آن‌ها از چوب درختانی چون نظیر توس، بلوط، ماهون، سرو، افرا و کاج استفاده می‌شود. چوب این درختان مقاومت بالایی داشته و به همین دلیل تخته سه لایه ایجاد شده نیز استحکام بالایی پیدا می‌کند.

برای تولید این محصول باید در گام اول چوب درختانی نظیر سرو، توس، ماهون و... را انتخاب کنید و سپس الوارهای بریده شده را در مخزن‌های مخصوص بخار قرار دهید. با انجام این کار، چوب‌ها برای انجام کار نرم شده و می‌توان به سادگی اقدام به برش آن‌ها کنید. پس از نرم شدن تنه‌ها، با استفاده از یک دستگاه برش، چوب‌ها به صورت طولی تکه تکه شده و به ورقه‌های چوبی تقسیم می‌شوند. در نهایت، ورقه‌های چوبی مورد بررسی قرار گرفته تا اگر مشکلی در آن‌ها وجود داشته باشد، به سرعت برطرف شود.

پس از تایید ورقه‌ها، نیاز است تا این تکه‌ها با چسب‌های مخصوصی به هم وصل شوند و فرآیند پرس کردن صورت گیرد. با انجام این مراحل، تخته سه لا تولید می‌شود که برخی از تولید کنندگان به منظور افزایش زیبایی تخته سه لایه، روکش مخصوصی روی آن قرار می‌دهند.

انواع تخته سه لا

همانطور که مطلع هستید، در بازار انواع مختلفی از تخته سه لا تولید و به بازار عرضه می شود. از این رو، شما باید برای خرید این محصولات دید کاملی در مورد هر یک از آنها داشته باشید. اگر بخواهیم شما را با انواع تخته سه لا آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تخته سه لا چوب سخت

در صورتی که قصد خرید تخته سه لایه را دارید، یکی از انواع محصولات موجود در بازار، تخته سه لا چوب سخت است. این دسته از محصولات به نحوی هستند که از طریق چسباندن لایه‌های عمودی چوب‌های سخت روی یکدیگر ایجاد می‌شوند. انجام این فرآیند باعث می‌ گردد تا محصول نهایی قوی و مستحکم شود و بتوانید به راحتی از آن در محیط‌های مختلف استفاده کنید. برای تولید این تخته سه لا چوب‌های سختی نظیر توس، بلوط و افرا به کار برده می‌شود. همچنین، لازم به ذکر است که وزن این تخته‌ها سنگین‌تر است. معمولاً این نوع تخته‌ سه لایه برای تولید مبلمان، جعبه‌های بسته بندی، تجهیزات ورزشی، آلات موسیقی کاربرد دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با چوب سخت و کاربردهای آن اینجا را کلیک کنید.

  1. تخته سه لا چوب نرم

یکی دیگر از انواع تخته سه لایه، محصولاتی هستند که فرآیند تولید آن‌ها مثل تخته سه لایه چوب سخت است اما با این تفاوت که از چوب‌های نرمی همچون کاج، صنوبر، سرو در ساخت آن استفاده می‌شود. به دلیل استفاده از چوب‌های نرم، مقاومت این دسته از محصولات به نسبت پایین بوده و به همین دلیل محصولات نهایی تولید شده به هیچ عنوان نباید در فضا باز مورد استفاده قرار گیرد؛ چرا که این محصول مقاومت کافی ندارد.

  1. تخته سه لا سنباده

تخته سه لا سنباده برای تولید محصولاتی استفاده می‌شود که قابل مشاهده هستند. مثل قفسه‌ها، پانل‌ها، قفسه‌های کتاب و... که نقش مهمی در زیباسازی محیط دارند. برای تولید این دسته از تخته‌ها لایه‌های بالا و پایین آن را به خوبی سمباده زده و از این طریق سطح آن کاملاً صاف می شود.

  1. تخته سه لا ساختاری

در صورتی که برای انجام کارهایی چون قالب بندی، تیرها، کفپوش ها و پانل‌هایی که به طور کامل قابل مشاهده نیستند به دنبال خرید تخته سه لایه مقاوم و محکم هستید، پیشنهاد ما این است که از بین محصولات مختلف به صورت تخته سه لا ساختاری بیایید؛ زیرا این دسته از محصولات مقاومت بالایی داشته و بسیار محکم هستند. سطح این تخته ها صاف نیست و به همین دلیل در مکان هایی استفاده می شود که قابل مشاهده نباشند.

  1. تخته سه لا هواپیما

به منظور ساخت هواپیما، قایق و مبلمانی که در برابر وزنه‌های سنگین مقاومت بالایی داشته باشند، نیاز است تا از تخته سه لایی استفاده شود که در کنار استحکام بالا، انعطاف قابل توجهی داشته باشد. از بین انواع محصولات موجود در بازار، تخته سه لا هواپیما چنین ویژگی‌ دارد.

  1. تخته سه لا خارجی

یکی دیگر از انواع تخته سه لا که مقاومت فوق العاده ای در برابر شرایط آب و هوایی مختلفی دارد، تخته سه لا خارجی است. برای تولید این محصول از چوب‌های سخت، نظیر بلوط استفاده می‌شود. چوب بلوط به صورتی است که در برابر تمامی تغییرات آب و هوایی مقاومت بالایی دارد.

  1. تخته سه لا دریایی

تخته سه لا دریایی از دیگر انواع تخته سه لا است که به دلیل مقاومت بالا در برابر قارچ و کپک در مناطق مرطوب از آن‌ استفاده می‌شود. البته، لازم به ذکر است که تخته سه لا دریایی کاملاً ضد آب نبوده اما مقاومت مناسبی در برابر رطوبت دارد. برای تولید این دسته از محصولات معمولاً چوب کاج یا صنوبر مورد استفاده قرار می گیرد.

کدام تخته سه لا بهتر است

همانطور که مطلع هستید، تخته سه لا در انواع مختلفی تولید می شود که هر یک کاربردی متفاوت در صنایع مختلف دارند. حال در جواب این سوال که کدام تخته سه لا بهتر است، باید گفت که این محصولات بسته به ضخامت، نوع برند، تعداد لایه ها متفاوت هستند و شما باید بسته بودجه و نوع پروژه تخته سه لایه خود را انتخاب کنید.

قیمت تخته سه لا

قیمت تخته سه لا مانند هر محصولی، وابسته به عوامل مختلفی متفاوت است. از مهم‌ترین پارامترهای تاثیر گذار بر قیمت این محصول، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نوع چسب به کار رفته
  • کیفیت محصول نهایی
  • چوب مورد استفاده شده
  • ضد آب بودن پلای وود
  • شرکت تولید کننده تخته سه لا
  • روکش دار بودن یا نبودن تخته سه لا

این پارامترها در کنار هم باعث می‌شود تا قیمت نهایی برای خرید تخته سه لایه مشخص شود.

خرید تخته سه لا

اگر قصد خرید تخته سه لایه را دارید، نیاز است تا برای سفارش این دسته از محصولات به سراغ مجموعه‌های معتبر آمده تا بتوانید با خیال آسوده اقدام به خرید کنید. یکی از برترین مجموعه‌های فعال در این حوزه، مجموعه بازرگانی مدحت وود است که شما می‌توانید از طریق آن انواع تخته سه لا، پلای وود، انواع چوب های ساختمانی، تیرهای چوبی و ... را تهیه کنید. تخته سه لایه های مدحت وود از با کیفیت ترین چوب ها ساخته شده و در برابر شرایط مختلف دوام و مقاومت بالایی دارند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها