یاداشتی از نصرالله مقدم؛

نقدی بر تئاتر زیر شیروانی محمد مهاجر

دیدن نمایش‌ با اشکال متفاوتی روبه‌رو بوده‌ایم. نمایش‌نامه  از نظر محتوایی هم می‌توانیم گونه‌هایی چون تراژدی، طنز،  را برای  نمایش‌نامه در نظر بگیریم. به طور کلی،  شخصیت‌پردازی، ساخت گره داستان، تعبیه‌ی حس دلهره، درگیری که در اوج داستان اتفاق می‌افتد و نهایتاً نتیجه‌گیری» تقسیم‌بندی می‌شود. اما  استاد مهاجر می‌تواند به تناوب از وجود این عناصر گذر کند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر نقدی بر تئاتر زیر شیروانی محمد مهاجر

به گزارش خبرنگاران گروه فرهنگ هنر و رسانه گزارش خبر، نصرالله مقدم در مورد اجرای نمایش اتاق زیر شیروانی بیان داشت: دیدن نمایش‌ با اشکال متفاوتی روبه‌رو بوده‌ایم. نمایش‌نامه از نظر محتوایی هم می‌توانیم گونه‌هایی چون تراژدی، طنز، را برای نمایش‌نامه در نظر بگیریم. به طور کلی، شخصیت‌پردازی، ساخت گره داستان، تعبیه‌ی حس دلهره، درگیری که در اوج داستان اتفاق می‌افتد و نهایتاً نتیجه‌گیری» تقسیم‌بندی می‌شود. اما استاد مهاجر می‌تواند به تناوب از وجود این عناصر گذر کند.


چه می‌شود و چنین متنی اساسا از چه عناصر یا ویژگی‌هایی بهره می‌برد که قالب آن را از فرم بیرونی متون دیگر، متمایز می‌کند؟ نمایش‌نامه نسبت به یک داستان یا رمان، اجزای بیشتری را در آغاز، میانه و نهایت خود دارد که این تفاوت بنیادین را رقم می‌زنند:


در نمایش‌نامه با کارها، حرکات و حالات چهره‌ی بازیگران هم مواجه هستیم
فلسفه‌ی وجودی نمایش‌نامه را می‌توانیم در پیوند بین دو مساله‌ی مهم یعنی داستان و اجرا بدانیم.
هنرهای دیداری هم توسط یک نمایش‌نامه، به یک جذابیت ایجاد شده
و تمامی امکانات داستان و تصویر را به هم می‌آمیزد. تا چیزی ویژه خلق کند. همچنین برای انتقال مفهوم است. که درانواع گوناگونی ارائه می‌شوند. و به تدوین زوایای کمتر
دیده شده و ارائه‌ی آنان درکالبد به یک واقعیت پرداخت .
میتوان اجزای اصلی نمایش‌نامه را مشتمل بر شش جزء اصلی تعریف کرد. و «داستان، اخلاق، گفتار، فکر، صحنه‌آرایی و آواز» را عناصر مهم نمایش‌نامه دانست.


شایان ذکر است:داستان مهم‌ترین جزء یک نمایش است. و روایت منطقی ماجرا با درنظر گرفتن روابط بین حوادث را شامل می‌شود. اخلاق درواقع همان چیزی است که امروزه با نام شخصیت‌پردازی می‌شناسیم. و توصیف خلقیات و ویژگی‌های روحی روانی یا رفتاری بازیگران را دربرمی‌گیرد. گفتار یا بیان، همان دیالوگ است. که گفتگوهای بین بازیگران و مکالماتی که نمایش را جلو می‌برند، تبیین می‌کند.
فکر، همان عقیده، ایدئولوژی یا فضای حاکم بر داستان است. که فلسفه‌ی جاری در ذهن نمایش‌نامه‌نویس را در عناصر دیگر تزریق می‌کند. و تقریبا معادلِ درون‌مایه یا مضمون امروزی خواهد بود. منظره یا صحنه‌آرایی چیزی است که از آن به عنوان میزانسن نام بردیم. و به پیشنهادات نمایش‌نامه برای طراحی دکور نمایش منتهی می‌شود. در نهایت
علاقه دارد تا از قالب نظم برای متن نمایش استفاده شود. که به مضمون
از آنان می‌پردازند. برای مثال رهایی، انتقام، تعقیب، بلا و رقابت چند مضمون اصلی این دسته‌بندی هستند.


نمایش‌نامه‌به شکل مدرن- گونه‌ای تازه محسوب می‌شود. گرچه که ما از دیرباز، شاهد افرادی هستیم که چه از نظر کمی، چه از نظر کیفی و حتی از نظر اولین بودن در بسط و رشد و تعالی این هنر کار کرده و آن را به قله‌ی خود رسانده‌است.

آرزوی سلامتی و موفقیت برای دست اندر کاران این اثر ارزنده دارم
نصرالله مقدم

نویسندگی و کارگردانی تئاتر :استاد محمد مهاجر
دستیار _ علیرضا پور ذوالفقار
مشاور کارگردان _ رعنا محسنی

روابط‌عمومی_ نورالله رنجبر
و بازیگران :سحر اسماعیلی _ زهرا موسوی_حدیثه ایزانلو ایمان دارابی_ سعید مغانی نژاد_مصطفی باهوش_ ستایش رضوی و باهمکاری
مدیر صحنه سعید خان کریمی _ انتخاب لباس و منشی صحنه ماندانا سلطانی _ انتخاب موسیقی یحیی رفوگران _ گریم سحر اسماعیلی و ستایش رضوی _ تدارکات
اشکان غلامی_ مسُول نور علی تیتکانلو _ فیلم و عکس آتنا محسنی_ صدا وافکت قاسم همتیان _ مسُول سالن رها رحیمی و مدیران صحنه حدیثه ایزانلو _ احسان دارابی _شهزاد شادمان

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها