به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، محمدخلیل عسکری در گردهمایی مدیران رصد، ارزیابی و تیم های پیشرفت مدرسه کانونهای بسیج فرهنگیان سراسر استان در باشگاه فرهنگیان شیراز گفت: تبعیت از ولی فقیه یکی از راهبردی ترین برنامه های اجرایی در نظام جمهوری اسلامی است که با بهره گیری از اندیشه های ارزشمند امام خمینی(ره) توانست انقلاب را از چالش های فراوان عبور دهد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در همین زمان کنونی اگر میبینیم انقلاب اسلامی همچنان پابرجا ایستاده دلیل آن نقش محوری ولی فقیه و تبعیت و پشت سر او حرکت کردن است.
وی گفت: آموزش و پرورش در این راستا به عنوان راهبردی ترین و اصلی ترین مولد سرمایه اجتماعی میتواند در تبیین این راهبرد و رسیدن به این هدف تاثیرگذار باشد.
عسکری گفت: در آموزش و پرورش نیز کار معلم است که اثربخش ترین نتایج را به دنبال دارد و برای نیل به این هدف در سیستم تعلیم و تربیت باید برای معلم کار سازماندهی را در دستور کار قرار داد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: یکی از بهترین و بی بدیل ترین ظرفیت ها برای سازماندهی و کادرسازی تربیتی معلمان، مجموعه بسیج فرهنگیان استان است.
عسکری گفت: یکی از فرصت های بسیار مهم در آموزش و پرورش مساله نیروی انسانی است که آموزش و پرورش امروز به نیروی انسانی انقلابی و معتقد به مبانی انقلاب و علاقمند به اجرای سیاست های راهبردی سند تحول بنیادین نیازمند است.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: یکی از امین ترین ظرفیت هابرای نیل به این هدف در سطح ادارات و مدارس، در کنار سایر ظرفیت ها و تشکل ها، مجموعه بسیج فرهنگیان است که کار کادرسازی در تراز انقلاب در مدارس را می تواند شکل بدهد.
عسکری ضمن تقدیر از زحمات همه فرهنگیان استان در حوزه های آموزشی و تربیتی به حضور بی نظیر معلمان و دانش آموزان استان در اعتکاف، راهپیمایی ۲۲بهمن و ۱۳ آبان امسال اشاره کرد و گفت: به رغم همه تلاش های دشمن برای ناامید کردن مجموعه فرهنگیان و دانش آموزان، اما حضور دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس در برنامه ها بسیار چشمگیر و زبانزد بود.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس البته این نکته را نیز یادآور شد که آموزش و پرورش به این وضع کنونی قانع نیست و آن را مناسب نمیداند و همه مدیران و معلمان مدارس استان باید تلاش های جهادی خود را برای ادامه راه در پیش روی مضاعف کنند.
عسکری از تدوین شاخص ها و تهیه کارنامه عملکردی برای مدیران مدارس در استان خبرداد گفت: در همین راستا در سال آینده برخلاف سالهای گذشته که فرآیند انتصاب مدیران جدید در اواخر شهریور انجام می شد سال آینده در اواخر خردادماه، مدیران جدید مدارس منصوب خواهند شد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در خردادماه سال ۱۴۰۲ در همه مدارس چه عادی و خاص از جمله سمپاد، شاهد، نمونه دولتی و... برای همه مدیران کارنامه عملکردی تهیه و پس از بررسی این کارنامه، از اول تیرماه در مدارسی که عملکرد آموزشی و تربیتی آنها مطلوب نباشد حتما مدیران جدید منصوب خواهند شد.
عسکری گفت: همه دبیران در مدارس خاص استان نیز مورد ارزیابی همه جانبه بر اساس اهداف سند تحول بنیادین قرار خواهند گرفت و انحصارهایی که برخی ایجاد کرده اند را از بین خواهیم برد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: میدان کار در مدارس را در اختیار افرادی قرار خواهیم داد که دل در گرو این نظام و انقلاب داشته و تمرکزشان بر اجرای برنامه های آموزشی و تربیتی مورد اشاره در اسناد بالادستی از جمله سند تحول و بیانیه گام دوم انقلاب باشد.
عسکری گفت: مدیران مدارس باید بدانند بر اساس آیین نامه اجرایی مدرسه باید بر عملکرد دانش آموزان و معلمان نظارت داشته باشند و مسوولیت کامل نظم و آرامش در مدرسه مستقیما بر عهده مدیر است و قطعا در برابر این مسئولیت هم باید پاسخگو هم باشد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: یکی از مهمترین شاخص های اساسی ما در انتخاب مدیران مدارس نوع عملکرد آنها در حوادث اخیر و آینده است که دشمن برای کشورمان طراحی کرده و مدیران مدارس باید هوشیار و هوشمندانه و با دقت کامل نظارت و رفتار کنند.
عسکری گفت: در این مسیر، عملکرد همه روسای آموزش و پرورش سراسر استان نیز مورد بررسی قرار خواهند گرفت و هر کجا که به نتیجه برسیم این عملکرد مطلوب نباشد قطعا فرآیند تغییر را انجام خواهیم داد.
مدیرکل آموزش و پرورش فارس گفت: در استخدام و جذب نیروهای جدیدالورود به آموزش و پرورش نیز، داشتن روحیه انقلابی و اعتقاد به مبانی تربیتی خصوصا سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و بیانیه گام دوم انقلاب و نقشه مهندسی فرهنگی به صورت ویژه مدنظر است.
عسکری گریزی هم به به موضوع رتبه بندی معلمان زد و گفت: هم اکنون همه ادارات آموزش و پرورش سراسر استان حتی در روزهای تعطیل به جد پیگیر تایید رتبه ها و صدور احکام هستند و همه تلاش بر این است که احکام رتبه معلمان صادر شود و براساس گزارش ها بیشتر احکام نیز صادر شده است.