به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، با توجه به تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده در خرداد سال گذشته توسط مجلس شورای اسلامی و لازم الاجرا شدن این قانون از دی ماه همان سال و بر اساس جز ۹ بند ب ماده ۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده خدمات بازار سرمایه شامل خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورسها و بازار خارج از بورس به تشخیص شورای عالی بورس از پرداخت مالیات و عوارض معاف هستند.
همان طور که اشاره شد، تشخیص مصادیق خدمات بازار سرمایه به شورای عالی بورس محول شده است و بر اساس مصوبه ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ این شورا یکی از مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا که از پرداخت مالیات و عوارض معاف است، کارمزد یا سود دریافتی مربوط به «اعتبارات اعطایی به مشتریان شرکتهای کارگزاری» است.
شایان ذکر است با وجود تصویب این قانون و لازم الاجرا بودنش اما هنوز اجرایی نشده و شرکتهای کارگزاری و سرمایهگذاران همچنان این مالیات را پرداخت میکنند.
در همین راستا، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در خصوص چرایی اجرا نشدن معافیت مالیاتی «اعتبارات اعطایی به مشتریان شرکتهای کارگزاری» پیگیریهای متعددی داشته است و به نظر میرسد سازمان امور مالیاتی حلقه مفقوده برای عملیاتی شدن این معافیت است.
مدیر اعضا و اشخاص وابسته به اعضا کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در این خصوص گفت: کانون کارگزاران مکاتباتی با سازمان امور مالیاتی کشور برای اجرایی شدن این قانون داشته و حتی در جلساتی با شرکت شورای عالی بورس و سازمان امورمالیاتی به رفع ابهامات این مصوبه پرداخته است. در حال حاضر منتظر ابلاغیه سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان مبنای اجرای قوانین برای ممیزان مالیاتی هستیم؛ براین اساس کارگزاران ناچارند تا زمان این ابلاغ، همچنان قانون قبلی را اجرا کنند.
هدی توانایی دلیل مشمول مالیات بودن خدمات اعتباری را چنین بیان کرد: کارگزارانی که اعتبار میپردازند، طبق ضوابط نمیتوانند از منابع مالی خود به مشتریان اعتبار پرداخت کنند و به صورت واسطه با دریافت تسهیلات از بانک به مشتریان خود اعتبار خرید اعطا میکنند.
او افزود: کارگزاران بهره پرداختی را به طور مستقیم از مشتری دریافت کرده و به بانک واریز میکنند، زیرا سودی از اعتبارات برای کارگزار حاصل نمیشود؛ این خدمت به این سبب شامل مالیات بر ارزش افزوده میشود که سود پرداختی مشتری به کارگزار برای پرداخت به بانک براساس استانداردهای حسابداری و مالیاتی در صورتهای مالی به عنوان درآمد شناسایی میشود و به آن مالیات بر درآمد برارزش افزوده تعلق میگیرد؛ بنابراین چون کارگزار موظف به پرداخت مالیات برارزش افزوده است، طبق قوانین مالیاتی باید آن را پرداخت کند.
مدیر اعضا و اشخاص وابسته به اعضا کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در ادامه تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی در قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب ۱۴۰۰/۰۳/۰۲ تشخیص مصادیق معافیت از مالیات برارزش افزوده را به شورای عالی بورس واگذار کرده و بر لازم الاجرا بودن این قانون در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۳ تاکید دارد.
هدی توانایی توضیح داد: با توجه به اساسنامه کانون، توصیههایی برای اصلاح قوانین موجود در این خصوص به شورای عالی بورس ارائه شده که بر اساس آن طی نامهای ۱۵ مورد از مصادیق معاملات معاف از مالیات بر ارزش افزوده به شورای عالی بورس پیشنهاد شده است. در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۴ فهرست خدمات بازار سرمایه شامل خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا در بورسها و بازار خارج از بورس موضوع بند (۹) از قسمت (ب) ماده (۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده به تصویب این شورا رسید. بر اساس این مصوبه کارمزد یا سود دریافتی اعتبارات اعطایی به مشتریان کارگزاریها به عنوان یکی از مصادیق خدمات معاملات و تسویه اوراق بهادار و کالا شناسایی شد.
او اشاره کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار این مصوبه را در تاریخ ۱۴۰۱/۰۱/۱۵ در تارنمای رسمی خود اعلام عمومی کرده است، اما با توجه به مشخص نبودن تاریخ اجرای معافیت اعتبارات اعطایی از مالیات بر ارزش افزوده، برخی از فعالان بر این باورند که به محض تصویب در شورا این قانون لازم الاجرا خواهد شد. این در حالیست که ممیزین مالیاتی صرفا بر اساس بخشنامه صادره از سازمان امور مالیاتی قوانین مصوب را اجرا خواهند کرد.