ابراهیم رجبلو کارشناس با سابقه خودرو :

خرید خودرو دست دوم علاوه بر دانش فنی و مکانیکی به دانش حقوقی نیز نیاز دارد

خرید خودرو به ویژه خودروی دست دوم یک کار فنی و تخصصی است و برای انجام این کار حتماً از تخصص ، تجربه و دانش افرادی در این کار سابقه و مهارت دارند، بهره مند شوید تا علاوه بر خرید یک خودروی مناسب از لحاظ فنی به لحاظ حقوقی نیز دچار مشکلات نشوید.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر خرید خودرو دست دوم علاوه بر دانش فنی و مکانیکی به دانش حقوقی نیز نیاز دارد

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، اتومبیل ها یکی از مهم ترین وسایل حمل و نقل عصر حاضر محسوب می شوند. به دلیل مزایای متعدد این وسلیه نقلیه شخصی، افراد زیادی تمایل به خرید آن دارند، اما به دلیل قیمت بسیار بالا و نوسانات قیمت، امکان خرید خودروی صفر در این بازه زمانی دشوار است یا امکان پذیر نیست. ممکن است در این حالت افراد به فکر خرید ماشین های دست دوم و کارکرده می افتند که معمولا قیمت پایین تری نسبت به ماشین های صفر دارند.

اما خرید ماشین دست دوم چالش هایی دارد که اگر با آنها به طور درست برخورد نشود، در آینده ای نه چندان دور باعث بروز مشکلاتی خواهد شد.

بهتر است قبل از خرید یا فروش ماشینتان نکات ذیل را برای بازدهی بهتر خرید و فروش ماشین در ذهنتان داشته باشید. به همین منظور گفتگو کوتاهی با ابراهیم رجبلو کارشناس اتومبیل انجام داده ایم:

به عقیده شما اولین گام در خرید یک خودرو کدام است؟

در قدم اول بهتر است بودجه خود را تعیین کنید و در صورت لزوم وام بگیرید. به این موضوع توجه کنید که یک ماشین قدیمی به دلیل استفاده زیاد، نیاز به نگهداری و توجه خاص تری نسبت به ماشین نو دارد. بنابراین در صورت خرابی اگر هزینه تعمیر قطعات ماشین زیاد باشد (مخصوصا ماشین های گران) در دراز مدت به شما هزینه های زیادی وارد می کند و در شما را باتلاقی می اندازد که تنها با فروش ماشین می توانید از آن خارج شوید و دوباره از صفر شروع کنید.

آیا خوب است که تمرکزمان روی مدل خاصی باشد یا خیر؟

بهترین حرکتی که می توان برای خرید ماشین انجام داد، انتخاب یک نوع ماشین خاص و تمرکز بر همان ماشین است. این تصمیم به شما اجازه می دهد بهترین مدل ماشین مورد نظر را پیدا کنید. در واقع شما به جای اینکه مشخصات چندین ماشین مختلف را بررسی و هر کدام را جداگانه در نظر بگیرید، تمرکز خود را روی مشخصات یک ماشین می گذارید و با بررسی موارد گوناگون از جمله قیمت، تاریخ تولید، کیفیت و ... بهترین ماشین را از بین گزینه های موجود بر می گزینید.

ماشین را قبل از خرید شخصا تست کنیم یا به حرف فروشنده بسنده کنیم؟

هر چقدر هم که از ظاهر خودرویی خوشتان بیاید و آن خودرو آپشن‌های زیادی هم داشته باشد باز هم ممکن است وقتی پشت فرمان آن می‌­نشینید احساس راحتی نداشته باشید. مثلاً قد بلند هستید و اتاق خودرو برای نشستن شما پشت فرمان مناسب نیست و اذیت می‌شوید. در حین رانندگی حتماً تمامی دنده‌­ها را چک کنید و به سر و صدای کمک فنرها دقت کنید. تا وقتی که خودتان سوار ماشین نشدید حرف دیگران را درباره ماشین باور نکنید!

آیا قبل از خرید، ماشین را به کارشناس فنی نشان دهیم؟

ممکن است خودرو دارای ایراداتی باشد که برای افراد عادی مشخص نباشد، یا قبلا تصادف کرده باشد اما فروشنده از این موضوع چیزی به شما نگفته باشد. بهتر است اتومبیل را به کارشناس فنی نشان دهید تا اگر قبلا دچار تصادف جدی شده یا مشکل فنی دارد، پیش از معامله متوجه شوید و با آگاهی در مورد انجام معامله تصمیم بگیرید.

در خصوص بدنه خودرو چه نکاتی را باید لحاظ کرد؟

به خوردگی، زنگ زدگی و پوسیدگی شاسی و بدنه توجه کنید. آهنرُبایی را روی بدنه ی ماشین حرکت دهید. اگر آهنربا به قسمت وسیعی از بدنه نچسبید، نشانه ی آن است که این قسمت به خاطر تصادف از بین رفته و با بَتونه پر شده است. اتومبیل تصادفی و رنگ شده اُفت قیمت شدیدی دارد و اگر بعد ها قصد فروش داشته باشید شما را دچار مشکل می کند.

در ضمن هنگام خرید خودرو در خصوص رنگ تنها به نظر کارشناس قناعت نکنید و همان طور که گفته شد، خودرو را حتماً نزد صافکار یا نقاش ماشین هم ببرید. ماشینی که رنگ داشته باشد، جلوبندی به هم ریخته ای خواهد داشت و جلوبندی ای که به هم ریخت، به هیچ وجه مثل روز اول نمی شود. بنابراین رنگ نداشتن ماشین می تواند ملاک خیلی خوبی برای سالم بودن آن باشد.

در خصوص مدارک خودرو چه نکاتی را باید مراعات کرد؟

مدارک خودرو را به دقت بررسی کنید! قبل از معامله خودرو، حتما از کامل بودن مدارک شناسایی فروشنده اطمینان حاصل کنید. این مدارک باید شامل موارد زیر باشد: کارت خودرو، اصل سند خودرو، برگ معاینه فنی معتبر، پرداخت کامل عوارض شهرداری و بیمه خودرو

دقت کنید خودرو حتما به نام طرف مقابل باشد؛ از خرید خودروهایی در رهن شرکت سازنده و یا با پلاک شهرستان‌های دیگر و وکالتی و ..… تا جای ممکن بپرهیزید. برخی دلالان، خودروها را با سند باز و پلاک نفر قبلی می‌فروشند! بعضی خودرو را جای طلب از کسی گرفته‌اند و خرید این مدل خودروها تازه اول داستان است.

چه نکاتی در مبایعه نامه باید مراعات شوند؟

پیش از خرید خودرو نسبت به بررسی اصالت و صحت خودرو توجه کنید و آگاه باشید که جمله «مورد معامله عیناً به رؤیت خریدار رسید» در مبایعه نامه به معنی پذیرفتن مورد معامله با شرایط پیدا و پنهان آن است.

تا زمان مراجعه به مراکز تعویض پلاک، تأیید اصالت خودرو و احراز ممنوع المعامله نبودن فروشنده، همچنین پرداخت جرایم معوقه و دیون دولتی از سوی فروشنده از تسویه حساب و پرداخت کامل پول معامله خودداری کنید.

برای این منظور بهتر است مبلغی (بسته به نوع خودروی مورد معامله) از کل مبلغ معامله تا اتمام مراحل معامله و تنظیم سند نزد خریدار باقی بماند تا بتواند ریسک‌هایی از قبیل به پایان نرسیدن قرارداد از سوی فروشنده را پوشش دهد.

در صورت معاوضه دو خودرو، حتما دو قولنامه یا مبایعه‌نامه جدا برای این‌کار تنظیم کنید تا در صورت انجام نشدن تعهدات یک طرف، طرف دیگر مشکلی نداشته باشد.

سعی کنید در مبایعه نامه خط خوردگی نباشد. در صورتی که خط خوردگی ایجاد شد با توضیح در پایان مبایعه نامه زیر توضیح مربوطه را نیز همه افراد امضا کننده امضا و تایید کنند که خط خوردگی قبل از امضا بوده است.

در مجموع باید اذعان داشت خرید خودرو به ویژه خودروی دست دوم یک کار فنی و تخصصی است و برای انجام این کار حتماً از تخصص ، تجربه و دانش افرادی در این کار سابقه و مهارت دارند، بهره مند شوید تا علاوه بر خرید یک خودروی مناسب از لحاظ فنی به لحاظ حقوقی نیز دچار مشکلات نشوید.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری گفتگوی خبری صنایع معدنی

گفتگوی خبری صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

پایگاه خبری گفتمان فارس

پایگاه خبری گفتمان فارس

با مدیریت خبری عباس ستایش گو

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها