مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید در گفتگو با سنا عنوان کرد:

«قوانین خلق‌الساعه»؛ موتور محرکِ رفتارهای هیجانی

مدیریت رفتار هیجانی در دوره‌های پرتلاطم بازار با ایجاد قوانین خلق‌الساعه، تنها نااطمینانی در خصوص چهارچوب نهادی بازار را برای سرمایه‌گذاران بیشتر می‌کند و در بلندمدت به زیان بازار خواهد بود؛ از این‌رو یکی از مشکلات اساسی این قوانین ماندگاری آن‌ها حتی پس از فروکش کردن هیجانات و از بین رفتن ریسک مربوطه است و به نحوی که در بسیاری از موارد سرمایه‌گذار امکان پیش‌بینی زمان رفع محدودیت را ندارد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر «قوانین خلق‌الساعه»؛ موتور محرکِ رفتارهای هیجانی

به گزارش خبرنگاران گروه بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید با بیان اینکه قابلیت پیش‌بینی‌پذیری برای یک دارایی مالی و یا یک بازار مالی از مهم‌ترین ویژگی‌های مطلوب برای سرمایه‌گذاران است به خبرنگار پایگاه خبری بازارسرمایه (سنا) گفت: در صورت وجود ریسک و یا نااطمینانی، سرمایه‌گذاران خواهان صرف ریسک متناسب هستند و افت بازار با افزایش ریسک در هر دوره‌ای بسیار طبیعی خواهد بود.

میلاد رحمانیان در این‌باره افزود: در چند ماه گذشته، بسیاری از شرکت‌ها با برگزاری مجامع و انتشار صورت‌های مالی، اطلاعات به روزتری را به سرمایه‌گذاران انتقال دادند، اما نوسانات اخیر بازار بیشتر ناشی از انتظارات سرمایه‌گذاران و ریسک‌های کلان پیش رو در سه‌ماهه آتی است و در کوتاه مدت بهترین راه برای حمایت از بازار، کاهش ریسک و نااطمینانی و در بلندمدت ایجاد ابزارهای پوشش چنین ریسک‌هایی برای فعالان بازار است.

وی بیان کرد: روش‌های مدیریت رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران هم در بازارهای داخل و هم در بازارهای خارج دارای سابقه طولانی هستند که از ایجاد محدودیت معاملات نماد تا محدود سازی برخی از حاضران بازار و یا تغییر ریزساختار بازار را در برمی‌گیرد.

رحمانیان با بیان اینکه روش مناسب کنترل هیجان در هر بازار به نوع هیجان و مهم‌تر از آن به نحوه تخمین ریسک توسط فعالان بازار بستگی دارد، افزود: اگرچه روش‌های علمی نظیر مدل‌سازی عامل بنیان (Aggent Bassed) برای تحلیل و شبیه‌سازی رفتار سرمایه‌گذاران تحت شرایط مختلف وجود دارد، اما درک رفتار سرمایه‌گذاران در بازارهای داخلی را می‌توان به‌سادگی در نبود موفقیت سیاست‌گذار در کنترل هیجانات در دوره‌های گذشته و پیش‌بینی تکرار اتفاقات گذشته دید.

مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید تصریح کرد: با توجه به لحاظ کردن تجربه دوره‌های قبل در انتظارات سرمایه‌گذاران، نباید انتظار داشت روش‌های ایجاد محدودیت، حتی همان تأثیر حداقلی دفعات قبل را بر بازار بگذارد. همچنین در چنین شرایطی محدود کردن بازارهای مالی تنها سرمایه‌گذاران را به بازارهای غیررسمی و ناایمن هدایت خواهد کرد که سیاست‌گذار هیچ‌گونه کنترلی بر آن نداشته و نتیجه آن زیان اقتصادی به صنعت واسطه‌گری مالی و کاهش عمق بازار خواهد بود.

به گفته این کارشناس بازارسرمایه؛ ارائه راهکار، مستلزم درک نیازها و دغدغه‌های سیاست‌گذار است. همچنین اثرات متقابل بازارهای مالی و بخش واقعی اقتصاد در دوره‌های پرتلاطم و چسبندگی قیمت‌ها از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران بوده و کشف نرخ در یک بازار مالی محدود و آن هم با افزایش شدید در یک دوره کوتاه برای سیاست‌گذار قابل قبول نخواهد بود، در نتیجه افزایش عمق بازار در بلندمدت می‌تواند مهم‌ترین راهکار قابل‌اتکا برای کنترل هیجانات و کشف قیمت واقعی متغیرهای اقتصادی باشد.

وی اظهار کرد: مدیریت رفتار هیجانی در دوره‌های پرتلاطم بازار با ایجاد قوانین خلق‌الساعه، تنها نااطمینانی در خصوص چهارچوب نهادی بازار را برای سرمایه‌گذاران بیشتر می‌کند و در بلندمدت به زیان بازار خواهد بود؛ از این‌رو یکی از مشکلات اساسی این قوانین ماندگاری آن‌ها حتی پس از فروکش کردن هیجانات و از بین رفتن ریسک مربوطه است و به نحوی که در بسیاری از موارد سرمایه‌گذار امکان پیش‌بینی زمان رفع محدودیت را ندارد.

رحمانیان در ادامه افزود: نرخ ارز، بهره بانکی و نرخ مواد اولیه از مهم‌ترین متغیرهای تاثیرگذار بر پیش‌بینی ارزش دارایی‌های مالی هستند که در حال حال حاضر از دیدگاه سرمایه‌گذاران با ریسک بالایی روبرو هستند؛ اگرچه ریسک قطعی برق، کرونا، روند جنگ اوکراین و تاثیر آن بر تورم کشورهای غربی و سیاست‌های پولی آن‌ها از سایر ریسک‌های پیش رو هستند، اما به نظر می‌رسد، نبود ابزارهای کنترل ریسک به ویژه برای مدیران سرمایه‌گذاری، مهم‌ترین معضل حال حاضر بازار است.

این فعال بازارسرمایه در پایان گفت: ارائه ابزارهای ساده و کارآمد جهت کنترل ریسک‌های کلان نظیر تورم، نرخ ارز و ... می‌تواند مانع انباشت تقاضای اشتباه در سایر بازارها شود و تجربه حضور هیجانی در بازار طلا برای پوشش ریسک ارز و حضور در بازار سهام برای پوشش تورم می‌تواند درس‌های مهمی برای درک اهمیت موضوع داشته باشد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

پایگاه خبری معادن و صنایع معدنی ایران

پایگاه خبری معادن و صنایع معدنی

پایگاه رسمی اخبار معادن و مواد معدنی

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

پایگاه خبری نهضت ملی مسکن

رسانه تخصصی نهضت ملی مسکن

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها