یادداشتی از علیرضا حسینی؛

نگاهی به فیلم کوتاهِ خنده ی بی دلیل گوزن ها

فیلم با نمایِ شاهکاری آغاز میشود، نمایی که نوید دیدن یک اثر خوب را میدهد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر نگاهی به فیلم کوتاهِ خنده ی بی دلیل گوزن ها

به گزارش خبر،علیرضا حسینی در یادداشت ارسالی با موضوع "نگاهی به فیلم کوتاهِ خنده ی بی دلیل گوزن ها" به پایگاه خبری گزارش خبر آورده است؛

دیروز عصر در غروبی گرم از واپسین روزهای فصل بهار در سینما فرهنگ شیراز با تنی چند از دوستان سینماگر با حضور گرم و صمیمی سجاد ایمانی کارگردان اثر در قالبِ پاتوق فیلم کوتاه که به همت انجمن سینماجوانان دفتر فارس پس از مدت ها چراغش دوباره روشن شده، به تماشای آخرین فیلم کوتاه این کارگردانِ خوش ذوق و خوش آتیه نشسته و به جلسه ی نقد و بررسی به همراه پرسش و پاسخ این اثر گوش فرا دادیم، حال در این یادداشت بنا دارم مطالبی را عنوان کنم .

انسانی از بالای ابرها واردِ جهانی برزخ گون شد که فضایش نوید ورود به جهانی غیر از جهان واقع گرا را میداد و به درستی نیز فانتزی بهترین نام برای این جهان و این فضا بود و چقدر خوب که از دنیای واقعی فاصله گرفت اما یادمان باشد باور پذیری، معلول است و نه علت، معلول و محصول چیدمان و بافت صحیح تمامی عناصر موجود در یک اثر سینمایی، فارق از مکتبش، ساختارش و ژانرش.

اگر این محصول، حاصل نشد یعنی یک جای کار میلنگد ...

رقص سماء، عارفانه هایی که بنا دارند چیزی را از بالا بگیرند و بر پهنه ی زمین نشر دهند، در کجا دیده میشوند؟ در پایین ترین نقطه ی کوه و شاخِ نمادینِ شیطان در کجاست؟ در بالاترین نقطه ای که مردگان خوابند و در آغار و انتهای اثر در نمای لانگ شاتی به حالت سیلوئت و بر فراز ابرها، این آرامکده ی سرد و موهوم به تصویر کشیده میشود .

این جانمایی با کلیت اثر در تضاد معنایی قرار دارد که از آن عبور میکنم .

باری، سینمای کوتاه محل استفاده از نماد است، زیرا فرصت اندک است و حرف ها شاید درشت و بسیار ، اما نماد، به شرطِه ها و شروطه ها ، در جای خود عالیست اما اگر خارج از بافت اثر استفاده شود، بزرگترین چیزی که به ارمغان می آورد، شلختگی در کلیتی است به نام سینما و اما روایت، سر و تهی دارد و بدنه ای، شخصیتهایی دارد و رویدادهایی ...

نیک میدانیم سینمای فیلم کوتاه شاید فرصتی برای شخصیت پردازی عمیق نداشته باشد اما در آنجا فعل شخصیتها، میزانسن و تکنیک است که باید ما را به رسیدن به محتوای ومعمای شخصیت نزدیک و نزدیکتر کند.

و اگر محورمان رویداد است و نه شخصیت، رویدادها نیز باید نقش خود را به خوبی ایفا کنند و خاصیتی برای اثر داشته باشند .

مرده ای که به تیر غیب دچار شده زنده میگردد، از آرامکده ای در میان ابرهای هبوط کرده و شبی را با همسرش سر خوش است و دوباره به همان تیر غیب دچار می آید ، آدمهایی به دلیلی به دنبال اویند، اما آن دلیل همراه اوست، پس به کجا چنین شبانان ، نمیدانیم ...

اگر بخشیده شده چرا دوباره تیر غیب و اگر بخشیده نشده ، چرا از گور در آمد که بخواهد دوباره همان آش و همان کاسه و سوالات بیشماری که میتوان از این اثر کوتاه سینمایی پرسید و جوابی برایش دریافت نکرد .

درس این زندگی از بهر ندانستن ماست، این همه درس بخوانیم و ندانیم که چه ؟

آری این زهر هَلاهِل به تشخیص هر روز بچشیم و به عزیزان بچشانیم که چه ؟

عیبش همه گفتی، هنرش نیز بگو ...

طراحی محیطی و مدیریت فضاسازی در مقوله ی ژانر، بازی گرفتن یک دست از بازیگران و نماها و ترکیب بندی نمره ی قابل قبولی میگیرد .

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها