به گزارش خبر روابط عمومی گروه پاس، صلاحیت سازمان بازرسی کل کشور در دریافت شکایات شامل موارد زیر می باشد.
شکایت اشخاص از دستگاههای اجرایی کشور از سوء جریان اداری و نقض قوانین و مقررات
• شکایت مربوط به جذب و استخدام و گزینش در دستگاه اجرایی و دانشگاه ها
• شکایت و اعتراض نسبت به انجام مزایده ها و مناقصات
• شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی غیردولتی راجع به آئیننامهها و تصویب نامه ها و بخشنامه ها و دستورالعمل های دستگاه های اجرایی و سازمان های دولتی پس از تشخیص تخلف گزارش امر جهت رسیدگی و صدور رای به دیوان عدالت اداری ارسال می گردد.
• شکایت و اعلامیه علیه کارکنان دستگاههای اجرایی در زمینه تصرف غیرقانونی و تضییع اموال دولتی و اختلاس و سایر جرائم که مرتبط با وظایف و تکالیف سازمانی آنان مناسب است شاکی موضوع را به دادسراهای عمومی و انقلاب مطرح کند لیکن مانع از رسیدگی سازمان به این نوع سوء جریان نیست.
• رسیدگی به شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی خصوصی در زمینه مربوط به تصرف و تملک غیرقانونی اراضی و املاک و اموال اشخاص
• شکایات علیه دستگاه های دولتی و موسسات وابسته در مورد عدم پرداخت حقوق بیمه کارکنان و کارگران موضوع در صلاحیت دیوان عدالت اداری و هیأت های حل اختلاف موضوع قانون کار و سازمان تأمین اجتماعی است لیکن سازمان بازرسی نیز می تواند به آنها رسیدگی نماید.
• راجع به اصلاح قانون و یا وضع آن اصلاح قانون و یا وضع آن در صلاحیت اختصاصی مجلس شورای اسلامی است لیکن سازمان بازرسی کل کشور در مواردی که قانونی دارای اشکال یا نقص یا معایبی باشد میتواند پس از بررسیهای لازم پیشنهادهای مناسب را به مراجع قانونی ذیربط ارائه دهد.
• شکایت از دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و مدارس غیر انتفاعی چنانچه شکایت مربوط به پذیرش،هزینه های ثبت نام،واحدهای درسی،کیفیت آموزشی و نظایر آن باشد قابل رسیدگی در سازمان میباشد.
• شکایت از کلانتری ها و واحدهای نیروی انتظامی و ضابطین دادگستری
شاکی می تواند شکایت خود را به سازمان بازرسی کل کشور،سازمان قضایی نیروهای مسلح و بازرسی نیروی انتظامی اعلام نمایند.