یادداشتی از علیرضا شهسواری فرد، منتقد سینما؛

فیلم دسته دختران، نگاهی پشت ویترینی به نقش زنان در جنگ

فیلمی که یک دسته زنانِ که با خود فروشی مشغول به ارتزاق هستند با از خودگذشتگی و متناسب با تواناییِ خود ضامن و پیشمرگِ دختران نوجوان میشوند که همین امر باعث همذات پنداری و باور پذیری هرچه بیشتر با آن میشود.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر فیلم دسته دختران، نگاهی پشت ویترینی به نقش زنان در جنگ

به گزارش خبر، علیرضا شهسواری فرد منتقد سینما، در یادداشت ارسالی به پایگاه خبری گزارش خبر با موضوع "فیلم دسته دختران، نگاهی پشت ویترینی به نقش زنان در جنگ" آورده است.

بعید نیست که کارگردان از فیلم"گلهای جنگ"ساخته ژانگ ییمو کارگردان شهیر چینی الهام‌گرفته باشد.

البته که گلهای جنگ فیلمی با مفاهیم عمیق تری است.

فیلمی که یک دسته زنانِ که با خود فروشی مشغول به ارتزاق هستند با از خودگذشتگی و متناسب با تواناییِ خود ضامن و پیشمرگِ دختران نوجوان میشوند که همین امر باعث همذات پنداری و باور پذیری هرچه بیشتر با آن میشود.
"دسته دختران" بسیار پر اُفت و خیز پر سروصدا پیش میرود.

فیلمی که نشان میدهد وقتی فیلمنامه ی منسجمی در کار نباشد هرگونه تلاشی تباه شده و عملا بیهوده است.

فیلمی که درس عبرتی برای فیلمسازانی است که فیلمنامه را جدی نمیگیرند. فیلم روایتگر دسته ای است که هیچ تعلق خاطری را به جایی احساس نمیکند. دسته ای که هدفشان جمع کردن مهمات و رساندن آن به گمرک شهر است و میدانند که اگر گمرک سقوط کند، شهر هم سقوط خواهد کرد. دسته ای که مطلوبشان پشتیبانی از رزمندگان برای نگه داشتن هرچه بیشتر دژ و به تاخیرانداختن روند ورود نیروی زمینی عراقی ها به خرمشهر است. دسته ای که هیچ جا به رسمیت شناخته نمیشوند حتی زیر باران گلوله و موشک، دسته ای به نام دسته ی دختران.

سینمای منیر قیدی که پیش از این با فیلم ویلایی ها شناخته میشد انتظاراتی را در مخاطب بوجود اورده بود که در فیلم دومش"دسته دختران"آن را برآورده نکرده است.

اَمری که حسابِ ویلایی ها را از این فیلم جدا میکند استفاده از کهن الگوی گزیده"مادر و انتظار" است. چیزی که شاهد فقدان آن در دسته دختران بودیم.

فیلم دسته ی دختران در یک پلان کوتاه، عکسی را که از پنج شهید گمنام در حالی که از روی پل میگذرند و هیچوقت برنمیگردند را بازسازی کرده بود، بنظر میرسید زمینه چینی ای باشد که شرایط را برای برنگشتن آن پنج شخصیت اصلی فیلم مهیا سازد اما در پایان فیلم شاهد برگشت زنی که همسرش کامیون داشت بودیم. البته گاهی برگشتن به معنای تمامِ خود را به خانه آوردن نیست. در جنگ هرکس خود را در چیزی جا میگذارد یکی در خانه ای که موشک آن را فروریخته، دیگری در محله ای که تمام نوجوانی آنجا گل کوچک بازی میکرده، آن یکی هم در یک عکس۴×۳ ترک خورده ای لایِ کیف پولش .

جنگ موجب شد که زنی که از شوهر خود ناراضی و دلگیر بود، بخشش را پیش بگیرد و همانطور که آلبرکامو نویسنده شهیر الجزایری میگفت گاه یک رنج یا درد مشترک آدم ها را دوباره بهم میرساند.

ماموریت شخصیت های اصلی فیلم پیش از اینکه کمک کردن و رساندن مهمات باشد تلاشی جوگیرانه صرفا برای حضور هرچه نزدیکترِ به صحنه جنگ بود.

فیلم به لحاظِ ریتم(طول هر پلان) تند است و تمپو آن بالاست(میزان تحرکات موجود در هر پلان) که توجیه آن نزدیک تر کردن هرچه بیشتر کارگردان به حس و حال جنگ است اما آن چنان افراط صورت گرفته که فیلم را در حد فیلم های خبریِ بدونِ موقعیت دراماتیک، نازل کرده است. اُموری که در فیلم های دیگر این ژانر به وفور نمونه های بهترش یافت میشود.

عاملی که بیشتر از هر عامل دیگری در این اثر توی ذوق میزند انتخاب بد بازیگران و لهجه های در نیامده ی آن هاست.

از دیگر مشکلات فیلمنامه عدم کاشت هایی بود که باید صورت میگرفت تا بشود در جایی آن ها را برداشت کرد همین امر باعث شده که فیلم فاقد زیرمتن و صرفا یک نمایش سطحی بنظر برسد.

این فیلم به عنوان فیلم دوم منیر قیدی کمی نا امیدکننده بنظر میرسد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها