به بهانه روز جهانی آموزش محیط زیست؛

برگزاری نشست سازمان های مردم نهاد فارس با مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست

صبح امروز نشست ماهیانه سازمان های مردم نهاد با مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست فارس به بهانه روز جهانی آموزش محیط زیست و با عنوان "نقش آموزش و اهمیت آن در حفظ محیط زیست" به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر برگزاری نشست سازمان های مردم نهاد فارس با مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست

به گزارش خبرنگاران گروه جامعه گزارش خبر، حمید ظهرابی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با ابراز خرسندی از تشکیل این نشست بر اهمیت آموزش محیط زیست تاکید کرد و هدف از برگزاری این قبیل گردهمایی ها را بررسی نواقص موجود و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آموزش محیط زیست استان عنوان کرد.

ظهرابی با بیان سخنان مقام معظم رهبری: «شیوه هاى نا صحیح و غیرعادلانه در تعامل با طبیعت و آلوده ساختـن مـحیـط زیسـت در کشورمان نشان دهنده فقدان اگاهی هاى زیسـت محیطى و ضعف ساز و کارهاى قانونی در صیانـت از محیط زیست و جلوگیرى از آلوده سـاختـن آن است.» گفت: تفسیری که میتوان از سخنان ایشان داشت این است که منشاء تمام مشکلات محیط زیستی کشور به خاطر خلل موجود در بحث آموزش و عدم آگاهی لازم در میان اقشار مختلف جامعه است.

​ مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ابراز داشت: بایستی برای پر کردن خلع های آموزشی و رفع نواقص تلاش کنیم و این امر تنها زمانی حاصل می شود که بخش دولتی به عنوان متولی قانون گذاری و اجرای قوانین و تشکل های مردم نهاد در راستای مسئولیت اجتماعی در کنار هم به افزایش آگاهی عموم، کمک کنند.

ضهرابی اظهار داشت: اگر بخواهیم نگاهی به برنامههای کلان کشور در حوزه محیط زیست داشته باشیم ابلاغات مقام معظم رهبری فصل الخطاب است، به طوری که در بند ۱۲ سیاست های ابلاغی رهبری، تدوین منشور اخلاق محیط زیست ، ترویج و نهادینه سازی کردن فرهنگ و اخلاق محیط زیستی مبتنی بر ارزش ها و الگوهای سازنده ایرانی- اسلامی،تاکید شده که همگی گره گشای مشکلات محیط زیستی کشور است.

این مقام مسئول با اشاره به بند ۱۴ سیاستهای ابلاغی رهبری خاطر نشان کرد: گسترش سطح آگاهی، دانش و بینش محیط زیستی جامعه و نیز تقویت فرهنگ و معارف دینی، مشارکت و مسئولیت پذیری اجتماعی به ویژه در امر به معروف و نهی از منکر، برای حفاظت از محیط زیست در تمام سطوح و اقشار جامعه، از اوجب واجبات است.

وی افزود: در برنامه قانون ششم توسعه تاکید ویژه ای بر موضوع آموزش و خصوصا آموزش محیط زیست بوده است و قانون اساسی کشور این موضوع را یک موضوع عمومی دانسته و بر همه اقشار جامعه تکلیف کرده است.

محیط زیست و سازمان های مردم نهاد نیز برای ایجاد همگرایی عمومی و حرکت به سمت حفظ محیط زیست با ایجاد ساختار لازم و افزایش انگیزه در میان اقشار جامعه، تلاش هایی کرده است.

بنابراین با تاکید بر چگونگی توسعه آموزشها در سطوح مختلف، با ایجاد بستر برای فعالیت های جدید و همچنین تقویت ظرفیت ها و پتانسیل های ناشناخته در اولویت محیط زیست است.

ظهرابی با ابراز اهمیت موضوع آموزش دانش ​ آموزان بیان داشت: یکی از اساسی ترین طرح های قابل پیگیری ​ در اداره کل، طرح محیط یار عنوان کرد و گفت این طرح باعث ایجاد حس مسئولیت پذیری در میان دانش آموزان می شود.

زهرا شفیعی سروستانی، رییس آموزش و مشارکتهای مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس نیز به تشریح اقدامات صورت گرفته در خصوص آموزش معلمان دانش آموزان دانشجویان و همچنین تفاهمنامههای منعقد شده با دانشگاه و آموزش و پرورش پرداخت.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات این اداره، گسترش فعالیتهای آموزشی در مدارس با پیگیری های مکرر و انعقاد تفاهم نامه با اداره کل آموزش و پرورش در قالب آموزش های رسمی (درکتاب های درسی مقطع پیش دبستانی، کتاب پایه یازدهم دبیرستان) به معلمان، برگزاری مسابقات در مناسبت ها برای دانش آموزان و نیز اجرایی نمودن طرح هایی همچون، طرح محیط یار و ساعتی با محیط بان که از سوی سازمان ابلاغ شده و با توجه به شرایط کرونایی، این دو طرح در دو سال اخیر به صورت مجازی و در بستر سامانه شاد برای دانش آموزان اجرا شده است.

مجید تقی خانی، دبیر شبکه تشکل های محیط زیست فارس به توسعه فرهنگ با سه رویکرد مبتنی بر قانون، اخلاق و آگاهی اشاره کرد و به حفظ ارزش ها و انتقال آن به نسل های آینده تاکید داشت.

تقی خانی همچنین به موضوع آموزش دانش آموزان و معلمان به ویژه در مقطع پیش دبستانی و دبستان اصرار داشت و بیان کرد با آموزش این افراد، نیمی از جامعه را می توان برای حفظ محیط زیست همراه کرد.

در این جلسه چندین تن از نمایندگان سازمانهای مردمنهاد استان نیز سخنانی را ایراد کردند که اهم آن ها را می توان تاکید بر آموزش دانش آموزان به ویژه در مقاطع ابتدایی، تشکیل جلسات هماهنگی با آموزش و پرورش به ویژه در سطح وزارتخانه و سازمان برای همکاری های همه جانبه بین دو دستگاه، توجه ویژه به تخصصی کردن سمن ها برای افزایش راندمان و بهره وری بیشتر آن ها و نیز برگزاری دوره آموزشی برای سمنها به منظور تربیت مدرسان محیط زیستی با هدف آموزش دانش آموزان و معلمان مقاطع پیش دبستانی و دبستان در قالب طرح محیط یار، برشمرد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها