۹ نکته کلیدی عرضه اولیه سهام استارت‌ آپ ها

هر استارت‌ آپ‌ یک کسب‌ و کار جدید است و یکی از ویژگی‌های مهم استارت‌ آپ‌ها این است که از ظرفیت رشد بالایی برخوردار هستند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر ۹ نکته کلیدی عرضه اولیه سهام استارت‌ آپ ها

به گزارش واحد بورس، بانک و بیمه گزارش خبر، استارت‌ آپ ها، شرکت‌ها و کسب‌ و کارهای نوپایی هستند که یا در حوزه فناوری فعالیت می‌کنند یا بستر فعالیت آنها با استفاده از فناوری‌های نوین شکل گرفته است. هر استارت‌ آپ‌ یک کسب‌ و کار جدید است. یکی از ویژگی‌های مهم استارت‌ آپ‌ها این است که از ظرفیت رشد بالایی برخوردار هستند.

یکی از راه‌های رونق استارت‌ آپ‌ها، ورود به بازار سرمایه است. با این حال، استارت‌ آپ‌ها مفهومی ناشناخته برای فعالان بورس بشمار می‌روند. بر این اساس، برای ورود موفقیت‌آمیز استارت‌ آپ‌ها به بازار سرمایه لازم است فعالان این بازار با استارت‌ آپ‌ های پلتفرمی، الگوی کسب‌ و کار، الگوی رشد و توسعه همچنین نگاه متفاوت به ارزش گذاری آنها در بازار سرمایه آشنا شوند.

با نگاهی به فهرست استارت آپ های موفق آمریکایی که از طریق عرضه اولیه وارد بازار سرمایه شدند، می‌توان به اهمیت این کسب‌ و کارهای نوپا در رونق بخشیدن به فعالیت‌های بازار سرمایه و توسعه این شرکت‌ها پی برد. در این میان، توجه به برخی نکات کلیدی درباره عرضه اولیه استارت‌آپ‌ها در بورس از اهمیت بالایی برخوردار است.

۱- شرایط سودآوری در زمان عرضه اولیه: سودآوری مسئله اصلی سرمایه‌گذاران نیست. سودآوری به هیچ وجه شرط لازم برای یک عرضه اولیه موفق نیست. بیشتر شرکت‌های استارت‌ آپی در زمان عرضه اولیه زیان‌ده هستند. در سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰ درصد شرکت‌های فناوری‌ محور در زمان عرضه اولیه زیان‌ده بودند. به عنوان نمونه، شرکت‌های لیفت، آمازون و اوبر که از رشد بالای درآمدی برخوردارند در زمان عرضه اولیه زیان‌ده بودند و مدتی طول کشید تا رشد چندبرابری در کسب‌ و کار و قیمت سهام جربه کنند.

۲- بازار قابل دسترس بزرگ: در بررسی تمام استارت‌ آپ‌ های عرضه اولیه شده، یکی از دلایل اصلی ارزش گذاری بالای این شرکت‌ها از سوی سرمایه‌ گذاران، بازار بزرگ و قابل دسترس این کسب‌ و کارها است.

۳- تصویر برند: آگاهی از برند و موقعیت در بازار از دیگر مواردی است که سرمایه‌گذاران توجه زیادی به آن دارند. به عنوان مثال، شرکت لیفت در زمان عرضه اولیه بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بازار را در اختیار داشت اما بیش از ۹۵ درصد کاربران بازار درخواست خودرو، لیفت را به عنوان یک بازیگر قوی در این حوزه می‌شناختند.

۴- ظرفیت افزایش درآمد: بسیاری از استارت‌ آپ ها این ظرفیت را دارند، درآمد عملیاتی را از راه‌های مختلف افزایش دهند و این نکته‌ای است که سرمایه‌گذاران توجه خاصی به آن دارند.

۵- افزایش سهم بازار: سرمایه‌گذاران همیشه در اطلاعات تاریخی شرکت‌ها به دنبال شواهدی می‌گردند که نشان‌دهنده توانمندی عملیاتی و فنی شرکت برای افزایش سهم بازار باشد. چرا که در این صورت می‌توانند امید بیشتری به آینده آن شرکت داشته باشند.

۶- افزایش پایدار کاربران گوشی هوشمند: با توجه به اینکه محصول بیشتر شرکت‌های فناوری‌ محور بصورت اپلیکیشن به بازار عرضه می‌شود، مواردی همچون ضریب نفوذ گوشی‌های هوشمند بین مردم و ضریب نفوذ اپلیکیشن در بین کاربران از اهمیت زیادی برخوردار است.

۷- ورود به کسب و کارهای جدید: در بررسی پلتفرم‌ها و استارت‌آپ ها، همواره امکان توسعه افقی بازار بر اساس شبکه کاربران موجود و ظرفیت عملیاتی و فنی گروه، مورد بررسی قرار می‌گیرد و سرمایه‌گذاران ارزش زیادی برای این موضوع قائل هستند.

۸- اثر شبکه‌ای: اثر شبکه‌ای از مهمترین مواردی است که سرمایه‌گذاران در بحث ارزش گذاری پلتفرم‌ها در نظر می‌گیرند. زمانی که با افزایش تعداد کاربران یک محصول به ارزش، جذابیت یا کیفیت آن محصول اضافه می‌شود، اثر شبکه‌ای رخ می دهد.

۹- نسبت P/S: یکی از نسبت‌های مهم در ارزش گذاری شرکت‌ها، نسبت P/S است که حاصل تقسیم ارزش بازار شرکت به درآمد ۱۲ ماهه است. این نسبت برای مقایسه و ارزش گذاری شرکت‌هایی استفاده می‌شود که در صنایع جوان با ظرفیت رشد بالا فعالیت می‌کنند.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

مجله خبری گفتمان یزد

مجله خبری گفتمان یزد

رسانه تخصصی رصد اخبار در استان یزد

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

صنایع معدنی نوظهور کویر بافق

اشتغال‌زایی پایدار، ارزش آفرینی مواد معدنی و تأمین مواد اولیه صنعت فولاد کشور

دانشگاه سئوی ایران

دانشگاه سئوی ایران

مشاوره، آموزش و مدیریت پروژه های سئو در ایران

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی دریا و نفت

شبکه اطلاع رسانی و مرجع اخبار دریا و نفت

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلا

پایگاه اطلاع رسانی جمعیت اعتلای نهادهای مردمی

جمعیت اعتلای نهادهای مردمی انقلاب اسلامی

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

میلاد فرخ پور

میلاد فرخ پور

فعال حوزه انفورماتیک

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

صدیقه طباطبایی

صدیقه طباطبایی

خبرنگار تحلیلی گزارش خبر

مهدی آشتیانی فرد

مهدی آشتیانی فرد

خبرنگار اختصاصی خبرگزاری گزارش خبر

محمد تقی ناصریراد

محمد ناصریراد

فعال رسانه، مستندساز و منتقدِ سینما

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها