پشت پرده قرعه کشی خودرو

یک سالی می‌شود که خودرو از طریق قرعه‌کشی به فروش می‌رسد، این در حالیست که این شیوه فروش نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرف‌کننده بوده و تنها دلالان سود سوداگری خود را برده‌اند.
اشتراک گذاری:
لینک کوتاه
تصویر پشت پرده قرعه کشی خودرو

به گزارش خبرنگاران گروه صنعت و تجارت گزارش خبر، به نقل از مهر، یک سالی است که شیوه فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی، در کشور جریان دارد. اگرچه وزارت صمت در نظر داشت با این شیوه فروش، آشفته‌بازار خودرورا کنترل و عرضه این محصول را به خریداران واقعی اختصاص دهد اما با توجه به اینکه تعداد خودروهای عرضه‌شده در مقایسه با تعداد افراد ثبت‌نام کننده، بسیار کم است، نه تنها تأثیری در شرایط بازار نداشته بلکه بیشتر شبی

یک سالی می‌شود که خودرو از طریق قرعه‌کشی به فروش می‌رسد، این در حالیست که این شیوه فروش نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرف‌کننده بوده و تنها دلالان سود سوداگری خود را برده‌اند.

یک سالی است که شیوه فروش خودرو به صورت قرعه‌کشی، در کشور جریان دارد. اگرچه وزارت صمت در نظر داشت با این شیوه فروش، آشفته‌بازار خودرو را کنترل و عرضه این محصول را به خریداران واقعی اختصاص دهد اما با توجه به اینکه تعداد خودروهای عرضه‌شده در مقایسه با تعداد افراد ثبت‌نام کننده، بسیار کم است، نه تنها تأثیری در شرایط بازار نداشته بلکه بیشتر شبیه به شرکت در بخت‌آزمایی شده است.

فروش خودرو از طریق قرعه‌کشی فقط لفظ ناکارآمد را به دنبال خود نمی‌کشد بلکه زمینه را برای بروز تخلف‌های دیگر نیز فراهم می‌کند.

به عنوان نمونه با توجه به اینکه بسیاری از مردم عادی توانایی خرید خودروی صفر را ندارند، یکی از مهم‌ترین مباحثی که مطرح شد مربوط به خريد و فروش کد ملی افراد برای ثبت‌نام توسط دلالان خودرو بود که بازار واسطه‌گری را رونق داد.

دلالان حوزه خودرو با استفاده از این فرصت، اقدام به خرید و فروش کد ملی این افراد بی‌بضاعت کرده و در قبال هر کد ملی، مبلغی ناچیز به این افراد پرداخت می‌کردند که همین مساله به تنهایی یکی از اصلی‌ترین عوامل نرسیدن خودرو با قیمت مناسب به دست خریداران واقعی شده است.

ه به شرکت در بخت‌آزمایی شده است.

فروش بر اساس قرعه‌کشی مربوط به دوره جنگ سرد است

در این رابطه مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان گفت: قرعه‌کشی خودرو نه به نفع تولیدکننده و نه به نفع مصرف‌کننده است و فقط دلال و واسطه سود می‌برد.

وی در توضیح چگونگی شکل‌گیری شیوه فروش خودرو بر اساس قرعه‌کشی، اظهار داشت: اصلاً نمی دانم چرا این اتفاق افتاد. در سال ۹۷ زمان رحمانی وزیر وقت صمت که خیلی بازار آشفته شده بود اتاق فکری تشکیل شد که در آن اتاق فکر اصلاً نمیدانم این طرح قرعه کشی از کجا مطرح شد. تقریباً می‌توانم بگویم ۹۹ درصد جمع مخالفت کردند. رحمانی می‌گفت روی فروش خودرو ماليات سنگین بگذاریم من گفتم شما با این کار وجهه قانونی به کار می‌دهید مثل اینکه بگویید من قاچاق مواد مخدر را آزاد می‌کنم ولی از آن مالیات می‌گیرم طرف دارد کار خلاف قانون انجام می‌دهد و می‌خواهد روی آن خلاف مالیات از او دریافت کند تقریباً اکثریت مطلق جمع مخالف بودند یعنی واقعاً عجیب بود که این اتفاق افتاد. آن جلسه تمام شد.

وی افزود: به رحمانی گفتم که من مخالف صد درصدی شیوه قرعه کشی هستم اصلاً این کار را نکنید مگر دوران کمونیسم است که اینکار را کنیم، رحمانی گفت من نظر تو را شنیدم باید نظر بقیه را هم بشنوم و دو روز بعد دیدم قرعه کشی انجام شد. متأسفانه در در زمان جنگ سرد و شوروی و روماني و… این چیزها را داشتیم.

بیگلو با بیان اینکه این شیوه فروش خودرو توهین به مصرف کننده است، تصریح کرد: من خودم بخاطر اینکه ازسلامت این مکانیسم مطمئن شوم دو دوره ثبت نام کرده ام. من همان شب خدمت رحمانی وزیر وقت صمت عرض کردم که وقتی بی اعتمادی در جامعه است شما این قرعه کشی را اگر ۱۰۰ درصد بر اساس مبانی قانونی و قوانین احتمالات هم برگزار کنید چون بی اعتمادی در جامعه حکمفرماست همه می‌گویند اینها قرعه کشی گذاشته اند که خودشان خودروها را برنده شوند.

قرعه‌کشی توهین به مصرف‌کننده است

دبیر انجمن قطعه سازان افزود: قرعه کشی بدترین اتفاقی است که می‌افتد و توهین به مردم است و به هیچ عنوان خود خودروسازها این شیوه را قبول ندارند و هر دو خودروساز مخالفت ۱۰۰ درصدی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر دلیل تداوم اجرای این شیوه چیست، گفت: چاره‌ای نیست؛ خودروساز کارمند وزارت صمت است و وزارت صمت دستور می‌دهد و خودروساز موظف به اطاعت است.

خودروهایی که در انبار خاک می‌خورند

از سویی دیگر نیز این شیوه فروش موجب شد تعداد زیادی خودرو در پارکینگ‌ها انبار شوند و شرایط عرضه خودرو به بازار را با فساد و چالش مواجه کنند.

در این راستا علیرضا رزم حسینی وزیر صمت می‌گوید: علیرغم اجرای طرح‌های مختلف همچون قرعه کشی برای عرضه خودرو، باز در همین شرایط نیز حدود ۵۰ درصد خودروهای فروش رفته گارانتی‌شان باطل شده و صرفاً در برخی انبارها نگهداری می‌شوند تا با افزایش کاذب قیمت‌ها به حفظ سرمايه عده‌ای کمک کنند.

به گزارش مهر، طرح مجلس برای عرضه خودرو از طریق بورس‌کالا در کمیسیون صنايع و معادت مجلس نهایی و در صف ورود به صحن علني است که در صورت تبدیل این طرح به قانون، خودرو را می‌توان با سازوکار بورس خریداری کرد.

البته طبق شنیده‌ها احتمال موافقت مجلس با آزادسازی قيمت گذاري همزمان با آزادسازی واردات خودروتا زمان فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای عرضه خودرو در بورس، زیاد است.

به هر حال باید منتظر ماند و دید طی هفته‌های آتی چه تصمیمی در مورد شیوه فروش خودرو اخذ خواهد شد.

پروفایل خبری کسب و کارهای منتخب

بارسانه های گزارش خبر

با رسانه ها

تیم خبری گزارش خبر

گروه حفاظتی پاس

روابط عمومی گروه پاس

تیم تامین حفاظت سازمان ها و اشخاص

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات

برترین شرکت سرمایه گذاری تخصصی معدن و صنایع معدنی

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

گروه پیشرانان پیشرفت ایران

بزرگترین پروژه های صنعتی کشور

دبستان پسرانه غیردولتی نهال اندیشه

دبستان نهال اندیشه

آموزش و تربیت علمی و کاربردی دانش آموزان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

آهن و فولاد غدیر ایرانیان

تامین آهن اسفنجی تولیدکنندگان فولاد در کشور

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آکادمی تخصصی حسابداری بهشتی

آموزش تخصصی دوره های حسابداری

شرکت تجلی معادن و فلزات

تجلی توسعه معادن و فلزات

نخستین شرکت پروژه محور در بازارسرمایه

رپورتاژ آگهی تریبون

تریبون

انتشار گسترده محتوا در رسانه گزارش خبر

روابط عمومی بانک آینده

روابط عمومی بانک آینده

بانک پیشرو در اقتصاد کشور

گروه سرمایه گذاری غدیر

گروه سرمایه گذاری غدیر

بزرگترین هلدینگ چندرشته ای در بازارسرمایه

سرآمد نوین

سرآمد نوین

پیشرو در نرم افزار های تخصص مالی بورس

وکیل اول

وکیل اول

پروانه وکالت ۲۵۸۰۱ کانون وکلای مرکز

بانک قرض الحسنه مهر ایران

بانک قرض الحسنه مهر ایران

تأمین مالی در چهارچوب تسهیلات قرض الحسنه

پروفایل خبری خبرنگاران منتخب

زهره کرمعلی

زهره کرمعلی

فعال حوزه ارتباطات و روابط عمومی

احمد باقری

احمد باقری

مدرس و مشاور حوزه ارتباطات، روابط عمومی و رسانه

عباس ستایش گو

عباس ستایش گو

فعال و مشاوره خبری سازمان ها در سطح کشور

وحید حاج سعیدی

وحید حاج سعیدی

فعال رسانه ای در استان گلستان

نورالله رنجبر

نورالله رنجبر

مدیر و مشاور روابط عمومی در امور هنری

ناهید مظفری

ناهید مظفری

مشاور رسانه ای در استان یزد

محمود صابری زاده

محمود صابری زاده

مدیر و مشاور تولید محتوا برای سازمان ها