به گزارش خبر، شرکت صنعت غذایی کورش، در خرداد ماه ۱۳۹۰ با نام صنعت بسته بندی کورش در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسید و در اسفندماه ۱۳۹۱، نام این شرکت به شرکت صنعت غذایی کورش تغییر کرد. در تیرماه ۱۳۹۹ هم این شرکت به عنوان سهامی عام ثبت شد و در نهایت در مردادماه ۱۳۹۹ در بازار بورس، پذیرفته شد.
صنعت غذایی کورش، بزرگترین تولیدکننده روغن مایع خوراکی خانوارها است که محصولات خود را (شامل انواع روغن نباتی خوراکی مایع و جامد) با ۴ برند "اویلا" "فامیلا"، "کیمبال" و "سانتین" روانه بازار مصرف میکند.
تمرکز شرکت روی تولید محصولات سلامت محور بوده و به همین دلیل ۹۰ درصد از سبد محصولات این شرکت را روغن های خوراکی مایع و ۱۰ درصد را روغن های خوراکی نیمه جامد تشکیل می دهد. امسال برنامه تولید ۳۳۰ هزار تن محصول را داریم. و ظرفیت بسته بندی شرکت ۴۰۷ هزار تن درسال میباشد.
سرمایه ثبت شده شرکت در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد تومان است. اگرچه فعلا برنامه مدونی برای افزایش سرمایه وجود ندارد؛ ولی با توجه به تفاوت ارزش دفتری با ارزش روز دارایی های شرکت، افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها در آینده از گزینه های محتمل پیش روی "غکورش" خواهد بود.
۹۹ درصد از سهام "غکورش" متعلق به شرکت گسترش صنایع بسته بندی کورش بوده و این شرکت، خود، زیرمجموعه شرکت گروه صنعتی گلرنگ است. قرار است ۱۰ درصد از سهام صنعت غذایی کورش روز عرضه اولیه در بازار بورس، عرضه شود و طبق تعهدی که داده شده، ۵ درصد دیگر هم به تدریج و تا چند ماه آینده عرضه شود.
شرکت صنعت غذایی کورش در سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۱۳۹۸، جمعا بیش از ۳ هزار میلیارد تومان فروش خالص داشته و ۳۸۵ میلیارد تومان هم سود خالص شناسایی شده است. سود خالص "غکورش" بر اساس صورت های مالی حسابرسی نشده سال مالی ۹۹، حدود ۱۱۶۳ میلیارد تومان (*به ازای هر سهم ۳۸۸ تومان) بوده که رشد تقریبا ۲۰۰ درصدی نسبت به سود سال ۹۸ نشان می دهد.
اگرچه حدود ۲۳۰ میلیارد تومان از درآمد "غکورش" در سال ۹۹ از محل سود سرمایه گذاری ها بوده و احتمالا امسال تکرار نخواهد شد؛ ولی درآمدهای عملیاتی این شرکت روند صعودی دارد.
باتوجه به اینکه شرکت از سال ۹۸ وارد حوزه واردات نهاده های دامی هم شده و از محل فعالیت بازرگانی در حوزه واردات نهاده های دامی، حاشیه سود ۱۵ درصدی کسب می کند، به نظر می رسد از این محل هم درآمد مناسبی حاصل شود.
سیاست شرکت در این سال ها، تقسیم سود حداکثری در مجمع بوده است. با توجه به اینکه هنوز مجمع سال مالی ۹۹ برگزار نشده، این شرکت پتانسیل تقسیم سود تقریبا (**۳۵۰ تومانی )در مجمع پیش رو را دارد و که اگر سود سال آینده را هم در نظر بگیریم این شرکت P بر E مناسبی دارد.
با توجه به آنکه صادرات روغن نباتی به عنوان یک کالای استراتژیک، ممنوع است؛ شرکت فعالیتی در حوزه صادرات ندارد. اما مواد اولیه مورد نیاز (روغن خامودانه های روغنی) به واردات وابسته است و البته مواد اولیه صنعت روغن نباتی فعلا با ارز دولتی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی تامین می گردد. اگر به هر دلیلی، تخصیص ارز دولتی به صنعت روغن نباتی متوقف شود، قیمت محصولات متناسب با افزایش بهای تمام شده، تعدیل شده و نرخ فروش محصولات هم افزایش خواهد شد. به نظر می رسد حذف احتمالی ارز دولتی، درآمد فروش ریالی شرکت را تقریبا ۴۰۰ درصد افزایش خواهد داد.
نقاط قوت "غکورش"
یکی از توانمندی های این شرکت، حضور در زیرمجموعه های گروه صنعتی گلرنگ است. گروه صنعتی گلرنگ، سهامدار عمده فروشگاه های زنجیره ای افق کورش نیز بوده و با این شرایط، "غکورش" امکان فروش در فروشگاه های زنجیره ای، با تخفیف کمتری نسبت به سایر رقبا را دارد که این نقطه قوتی برای این شرکت محسوب می گردد.
برندهای بسیار قوی شرکت؛ کارخانجات مالکیتی در منطقه شهرک صنعتی اشتهارد و شهرک صنعتی حیدریه تاکستان؛ لاین اختصاصی پخش و توزیع محصولات در فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش ، توزیع مویرگی وخرده فروشی محصولات بصورت انحصاری توسط شرکت گلرتگ پخش وبخش فروش فروشگاههای زنجبره ای از جمله فروشگاههای رفاه و شهروند، اتکاو هایپر استار و...وهمچنین بهره مندی از همکاران جوان، متخصص ودانش محور، نوآوری در تولید محصولات با کیفیت و تبلیغات هدفمند از نقاط اصلی قوت شرکت به حساب می روند.
لازم به توضیح است که ایجاد وتوسعه شرکت های زیرمجموعه صنعت غذایی کورش که اتفاقا توسعه آنها جهت ورود به بازار سرمایه، جزو برنامه های آتی صنعت غذایی کورش است؛ پتانسیل افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها و...نیز جزو نقاط قوت این شرکت محسوب می شود. علاوه بر این، وضعیت بدهی های این شرکت هم کاملا منطقی است و "غکورش" هیچ بدهی ارزی ندارد.
علاوه بر این صنعت غذایی کورش با هدف تکمیل زنجیره تامین و اهداف کیفی اقتصادی دیگر، سال ۱۳۹۵ مخازن ذخیره روغن با ظرفیت ۳۶ هزار تن در بندر امام خمینی افتتاح کرده است. این شرکت توجه ویژه ای هم به بهای تمام شده دارد و به دلیل تمرکز بر کاهش بهای تمام شده در کنار امکان فروش بدون واسطه از طریق فروشگاه های زنجیره ای افق کورش، حاشیه سود بالاتری هم نسبت به برخی رقبای خود دارد.
برنامه استراتژیک شرکت برای افق ۱۴۰۴، نوآوری وارزش آفرینی در زنجیره تولید محصولات سلامت محور خانواده ها، تبدیل شدن به بزرگترین تولیدکننده روغن خوراکی خانوار کشور میباشد وباتوجه به چشم انداز۱4۰۴ گروه صنعتی گلرنگ جهت ورود به لیست ۵۰۰ شرکت بزرگ بین المللی این موضوع مسئولیت شرکت صنعت غذایی کورش رو به عنوان یکی از بزرگترین شرکتهای زیر مجموعه گروه صنعتی گلرنگ سنگین تر کرده است.
همچنین برنامه واهداف استراتژیک سالانه شرکت افزایش بهره وری و مدیریت هزینه ها؛ استفاده از فناوری های نوین؛ توجه هر چه بیشتر به سلامت مشتریان؛ توجه ویژه به کارآفرینی، نوآوری و مشتری مداری در مجموعه؛ همدلی بیشتر در گروه و واکنش سریع به اتفاقات بازار و... بوده و امیدواریم با ورود به بازار سرمایه، این شرکت بیش از پیش موفق باشد.